Stoepkrijtverbod weg, maar boete voor studenten nog niet

Op initiatief van de SP sloegen vertegenwoordigers van Utrechtse politieke partijen en studentenbond LSVb woensdag aan het stoepkrijten. Aanleiding voor het ludieke protest was de boete die vier studenten van actiegroep ZegNee vorige week kregen.

De studenten schreven teksten op de Drift om aandacht te vragen voor hun verzet tegen bezuinigingen bij de faculteit Geesteswetenschappen. Volgens de studenten gebeurde dit met stoepkrijt uit spraybussen, maar de politie liet op Facebook weten daarvan niet overtuigd te zijn. Er zou sprake zijn geweest van vandalisme.

De actie had in zoverre succes dat het gemeentelijke stoepkrijtverbod wordt ingetrokken. Burgemeester Van Zanen bevestigde dat woensdagmiddag. Vorige week zei hij in de gemeenteraad al dat hij zich niet kon voorstellen dat het verbod daadwerkelijk gehandhaafd werd en dat een boete voor stoepkrijt hem vreemd in de oren klonk. Maar hij moest zich baseren op de informatie van de politie, zo stelde Van Zanen. Hij kon dus verder niets doen voor de studenten van ZegNee.

Het is dus nog even afwachten of de boete voor de studenten wordt ingetrokken. Volgens ZegNee-woordvoerder Nina van der Bent hebben de vier studenten de bekeuring nog niet toegezonden gekregen. Mocht dat wel gebeuren dan zullen de studenten de rechter vragen om de bekeuring te seponeren. "Maar wij vinden dit werkelijk onzin. Het is dat het twee weken niet geregend heeft, maar stoepkrijt is met wat water zo verdwenen."

Ook gemeenteraadslid en UU-student Eva Oosters van Student en Starter is ervan overtuigd dat de zaak met een sisser afloopt. "Anders hebben de politieke partijen zelf ook heel wat uit te leggen. Die gebruiken die spray ook in campagnetijd."

De tekst waar het allemaal om draait:

stoepkrijtfoto.jpg

Tags: woinactie