Stormloop op Stephen Hawking-kaarten legt verkoopsite plat

De kaartverkoop voor een symposium in Utrecht met de vermaarde fysicus Stephen Hawking is uitgesteld tot donderdag 3 april. De voorverkoop startte eigenlijk afgelopen zaterdag, maar de website van de organiserende natuurkundestudenten raakte overbelast.

De verkoopsite ging zaterdag nog voor de start van de voorverkoop om 10.00 uur offline. “Iedereen was keihard aan het F5’en om een kaartje te bemachtigen”, vertelt natuurkundestudent Jori Hoencamp. “Dat kon onze server niet aan.”

Hoencamp is een van de studenten die ervoor heeft gezorgd dat de wereldberoemde Stephen Hawking op 23 mei naar Utrecht komt. Dit in het kader van de internationale natuurkundewedstrijd PLANCKS (Physics League Across Numerous Countries for Kick-ass Students). Ook de Utrechtse Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft en de Duitse experimenteel fysicus Immanuel Bloch spreken op dit evenement.

De komst van Hawking naar Utrecht kreeg veel media-aandacht. Afgelopen week nam het ANP een persbericht over van de Universiteit Utrecht, wat leidde tot grote belangstelling voor de voorverkoop.

De natuurkundestudenten bekijken nu hoe ze kunnen voorkomen dat donderdag de website weer plat gaat. Het is ook een optie om de kaartverkoop via een site als Ticketservice te laten verlopen, vertelt Hoencamp.

Kaarten voor het symposium met Stephen Hawking kosten 22,50 euro per stuk en gaan donderdag om 20.00 uur in de voorverkoop. Er zijn ongeveer 500 kaarten te koop.