Strafzaak tegen beruchte Utrechtse huisbaas

In juli 2013 sneuvelden de ruiten van een pand aan de Wittevrouwensingel en werd er boterzuur naar binnen gegooid. Huisbaas Marcel van H. wordt verdacht van deze feiten en moet binnenkort voor de rechter verschijnen.

Huisbaas Marcel van H. moet eind februari voor de strafrechter verschijnen. Huurders die via de huurcommissie probeerden een huurverlaging te krijgen, zouden door hem ernstig bedreigd en geïntimideerd zijn.

Dichtgelijmde sloten, doorgeknipte internetkabels, ingegooide ruiten. Als we de lijst beschuldigingen moeten geloven, dan hebben de bewoners van een appartementencomplex aan de Wittevrouwensingel veel te verduren gehad van huisbaas Van H.

Onbekenden gooiden in juli 2013 bij de woningen aan de Wittevrouwensingel boterzuur naar binnen, een goedje dat zorgt voor enorme stank. Van H. zou achter die actie zitten, en op die manier hebben geprobeerd 'lastige' huurders het leven zuur te maken. Een aantal van de bewoners was daarvoor een procedure gestart bij de huurcommissie om de in hun ogen te hoge huur (900 euro voor 40 vierkante meter) te laten toetsen.

Volgens Willem Vos, de advocaat van de twee bewoners, zou Van H. intimidatie gebruikt hebben om de bewoners te laten afzien van toetsing van de huurprijs. "Dat hij belang had bij een poging om de procedure te stoppen, bleek later wel uit de uitspraak van de huurcommissie. Bij de twee bewoners die de huurprijs ondanks de intimidatie toch lieten toetsen, heeft de huurcommissie de huur verlaagd tot 490 euro per maand. Van H. heeft deze huurders bijna 10.000 euro teveel betaalde huur terug moeten betalen."

Van H. heeft inmiddels zoveel op zijn kerfstok, dat hij zich op 27 februari moet verantwoorden voor de politierechter. Van H. wordt poging tot dwang ten laste gelegd. Op de dag van de zitting zal het Openbaar Ministerie een strafeis formuleren. De rechter doet uitspraak op de dag zelf.

Een van de bewijsstukken in de zaak: gesprekken met Van H. die de bedreigde bewoners opnamen. Ook hebben de bewoners camera’s achter het raam geplaatst, en zijn er beelden die zouden bewijzen dat de internetkabels van de bewoners moedwillig zijn doorgeknipt.

“Ik ben erg blij dat het OM hem heeft gedagvaard”, zegt advocaat Vos. “Deze man heeft structureel intimidatie gebruikt om te voorkomen dat de huurprijs laten toetsen. Vaak komen huisbazen ook nog weg met dit soort gedrag. Intimidatie is moeilijk te bewijzen. Studenten kiezen er helaas dan vaak voor om te verhuizen naar een andere kamer, in plaats van te procederen.”

Mocht Van H. veroordeeld worden, dan zullen de bewoners ook een fikse schadevergoeding eisen. Volgens de advocaat van de bewoners heeft de huisbaas voor duizenden euro’s vernielingen aangericht in de woningen.

Volgens Van H. is de hele zaak een “storm in een glas water”. Dat zegt hij deze week in het AD/Utrechts Nieuwsblad. Hij geeft wel toe dat er een ruzieachtige sfeer is gesproken met een van de bewoners van wie hij het huurcontract wil ontbinden. “Maar daarbij zijn geen dreigementen geuit.”

Marcel van H. is eigenaar van circa 90 panden in Utrecht en omstreken, en heeft ook veel onroerend goed in Breda. Huurders in Zuilen maakten in 2010 al eens melding van intimidatie en pesterijen door Van H. Ook toen lieten de bewoners de huurprijs via de huurcommissie toetsen. Gedurende de eerste zes maanden na het ingaan van de huurovereenkomst heeft iedere huurder het recht om de prijs te laten toetsen.

RTV Utrecht berichtte in juli 2013 over het appartementencomplex aan de Wittevrouwensingel, waar boterzuur naar binnen was gegooid. Het bewuste item begint na 2 minuten en 9 seconden: