Strijd om academische vrijheid in Turkije laait verder op

Studenten in Groningen stellen zich solidair met de demonstrerende studenten in Istanbul, foto Groninger Studetnenbond

De nieuwe rector, Melih Bulu, staat bekend als politiek bondgenoot van Erdogan. Meteen na zijn aanstelling, begin januari, braken er op de campus van de universiteit protesten uit. De politie sloeg die neer met inzet van traangas, rubberkogels en een waterkanon en zou ’s nachts verschillende betogers hebben gearresteerd.

De studenten geven de moed niet op. Bij meerdere universiteiten organiseren ze dagelijks protestacties op de campus, bijgestaan door wetenschappers en ander personeel. Bij de demonstratie in Istanbul van maandagavond zouden twee studenten gewond zijn geraakt.

De betogers vrezen dat de nieuwe rector een eind zal maken aan de liberale onderwijscultuur, de academische vrijheid en de institutionele onafhankelijkheid waar de Bogazici Universiteit tot nog toe om bekendstaat.

Coup
De protesten komen niet uit de lucht vallen. De academische vrijheid staat al langer onder druk in Turkije. Na de mislukte coup in juli 2016 gooide president Erdogan er nog een schep bovenop. Hij sloot tientallen universiteiten en ontsloeg duizenden docenten en onderzoekers. Ze zouden terroristische propagenda verspreiden of lid zijn van de “terroristische organisatie” onder leiding van de geestelijke Fethullah Gülen.

Van de ontslagen wetenschappers zaten er in 2017 naar schatting nog ruim drieduizend werkloos thuis. Een deel van hen probeerde uit te wijken naar het buitenland, onder meer naar Nederland.

Solidair
In het buitenland, maar ook hier worden steunacties georganiseerd. Afgelopen zaterdag demonstreerden studenten van het Rotterdamse University College bij de Hofvijver in Den Haag. En vandaag organiseerde de Groninger Studentenbond een solidariteitsactie waar zo’n dertig mensen aan meededen. Ze roepen de Nederlandse universiteiten en het ministerie op om de arrestaties te veroordelen en in de bres te springen voor de academische vrijheid. “Tot nu toe is het akelig stil”, zegt GSb-voorzitter Marinus Jongman.

Via de hashtag #StandwithBogazici kunnen studenten foto’s van zichzelf plaatsen met een bordje met het getal ‘159’ erop.