STUdancers gaan op reis tijdens hun eindvoorstelling in Stadsschouwburg

Dorea van Wees (23) en medebestuurslid Maud Joosten met flyers voor de eindvoorstelling

Met zo’n driehonderd leden is de Utrechtse Studentendansvereniging STUdance de grootste van heel Nederland. Met een mengelmoes aan stijlen en op verschillende niveaus zullen ongeveer tweehonderd leden meedansen in de eindshow, een aantal andere leden heeft een rol achter de schermen.

De meeste dansen vallen onder de noemer modern of jazz, maar ook streetdance, hiphop en klassiek zal te zien zijn. “Het is ontzettend spannend”, vertelt Dorea van Wees, een 23-jarig bestuurslid van de dansvereniging. “En voor het bestuur is dit toch wel de kroon op het jaar.”

Het thema van de show, ‘onderweg’, is gekozen na veel brainstormen en oude voorstellingen terugkijken, zegt Dorea. “We wilden het eerst heel open laten, maar kwamen erachter dat het dan elk jaar toch weer op elkaar leek en niet meer zo origineel was. Dus besloten we een thema te kiezen. We wilden het gevoel neerzetten van reizen. En dan vooral van het onderdeel van onderweg zijn, niet van wat je standaard doet wanneer je aangekomen bent.”

Onderweg
In de dans kun je dit terugzien in drie verhaallijnen over drie verschillende soorten reizen: een familiereis, een backpackreis en een zakenreis. “Iedere dansgroep met een verschillende dansstijl en een verschillend niveau heeft een fase gekregen om binnen een verhaallijn uit te beelden. Dat kan bijvoorbeeld de terugkomst zijn, of het initiële besluit om weg te gaan.”

Die motivatie kan bijvoorbeeld het ontsnappen aan de dagelijkse sleur zijn, of juist het vertrekken op de zoveelste routineuze zakenreis. “Of het bezoeken van familie die ver weg woont.” Andere thema’s die gebruikt worden zijn onder meer hoe je afscheid neemt, wat de hoogte- en dieptepunten van je reis zijn en hoe je terugkomt; heb je geleerd? Heeft het je opgeleverd waar je op hoopte? “Het blijft natuurlijk wel abstract met dans, maar dit is het achterliggende idee.”

Indrukwekkend
Dorea danst zelf ook mee in de voorstelling, in de verhaallijn van de zakenreis. Met streetdance en jazz danst ze mee bij ‘het vertrek’ en ‘de terugkomst’. De studente Orthopedagogiek is al drie jaar lang lid bij STUdance, maar danst eigenlijk al haar hele leven.

“Het leukst vind ik om te zien hoeveel mensen er betrokken zijn bij de voorstelling. Van mensen die een kleine bijdrage leveren, zoals het scannen van tickets of het uitdelen van programmaboekjes, tot mensen die vrijwillig een hele hoop verantwoordelijkheid dragen. Samenwerken met zo veel mensen, partners en sponsoren is erg indrukwekkend.”

De voorstelling zal plaatsvinden in de Douwe Egbertszaal van de Stadsschouwburg, waar plek is voor ruim 1600 gasten. “En we hebben al duizend kaartjes verkocht.”

Hier kun je kaarten voor de voorstelling bestellen.

Tags: studance