Student Aardwetenschappen zoekt stemmen om poolreis te winnen

"Zo’n expeditie verandert je wereldbeeld. Je gaat inzien hoe groot het belang van de bescherming van dit soort plekken is.

Britt van der Vleut, aardwetenschapper in spé, heeft zich opgegeven voor de Fjällraven Polar Expeditie 2017: een 300 kilometer lange tocht per hondenslee door de ijskoude wildernis.De UU-student is kanshebber, maar moet nog meer stemmen krijgen.

Britt van der Vleut is derdejaars student Aardwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Ze houdt zich hierbinnen vooral bezig met de ‘diepe aarde’, zoals aardbevingen en vulkanisme. Haar droom is om zoveel mogelijk te reizen en te zien. Later hoopt ze daarom op een baan met veel veldwerk. Britt: “Een baan waarbij je onderzoek verricht in de natuur en dit vervolgens thuis uitwerkt, dat geeft de meeste betekenis aan je werk omdat het ook echt op dat moment speelt.”

Slapen als het minus 30 graden Celsius is
Op reis gaan en ervaren: dat is wat Britt ook beweegt zich op te geven voor de Fjällraven Polar Expeditie: een tocht van 300 kilometer per slee met zes huskeyhonden. De tocht wordt heftig: slapen wanneer het 30 graden onder nul is zonder tent. Douchen doe je niet en je eet uit blik. De reis wordt zo primitief mogelijk, om te ervaren wat échte wildernis is. Britt: “Dit is een unieke kans, iets wat je niet zo even zelf zou kunnen doen.”

De poolexpeditie is bedacht door een Noorse sleehondenracer. Hij vond dat wat hij meemaakte, iedereen moest kunnen meemaken. Samen met het merk Fjällraven is toen de Polar expeditie opgezet met als doel om ook ‘normale’ mensen deze ervaring te kunnen bieden. Britt: “Uitgangspunt is dat iedereen, met de juiste voorbereiding en uitrusting, deze zevendaagse reis kan voltooien”. De voorbereiding bestaat, onder andere, uit het volgen van lessen over overleven in de kou, het omgaan met sleehonden en leven zonder de omgeving schade aan te brengen. Fjällraven sponsort een volledig professionele uitrusting, zodat de deelnemers (letterlijk) goed beslagen ten ijs komen.

Echte wildernis
Behalve dat deze expeditie een ontzettend gave ervaring is, ziet Britt ook het belang en de actuele betekenis ervan in: “Er is steeds minder échte wildernis op de aarde, binnen de poolcirkel is dit er nog wel. Als je meegaat op zo’n expeditie verandert je wereldbeeld en ga je inzien hoe groot het belang van de bescherming van dit soort plekken is.”

Op de 300-kilometer lange tocht kom je geen mensen tegen, zo kun je een plek ervaren waar de aarde nog helemaal zichzelf regelt. Britt heeft nog niet eerder zo’n reis meegemaakt. Toch maakt ze zich geen zorgen:  “Het doel is voor mij het belangrijkst, de kou doet er dan niet zo toe.”

Help Britt naar de pool
De Fjällraven Polar Expeditie is slechts voor een selecte groep weggelegd. Er zijn twee plekken voor deelnemers uit de Benelux: één op basis van een juryselectie voor de beste sollicitatie, en één op basis van de meeste stemmen. De concurrentie is moordend: zo’n 100 andere kandidaten binnen de Benelux azen op een kans om mee te gaan op expeditie. Toch is Britt kanshebber: onder andere door colleges binnen te lopen en te vragen om te stemmen staat ze nu al op de vijfde plek. Om op de eerste plek te komen heeft ze nog stemmen nodig. Help jij Britt op poolexpeditie? Stemmen kan tot en met 15 december 2017. Klik hier.