'Student Hotels zijn er voor de student die iets meer te besteden heeft'

Foto via Flickr, door Roel Wijnants

De zeven Student Hotels behandelen studenten niet eerlijk, stelde de Landelijke Studenten Vakbond in september. Ze hebben geen huurbescherming en de prijzen van de kamers zijn erg hoog. Minister Blok van Wonen was het oneens met de kritiek, maar de LSVb geeft de moed niet op. Gisteravond kruiste de vakbond de degens met Frank Uffen, directeur van The Student Hotel. Ook de gemeente Amsterdam, huisvestigingsorganisatie Kences en een particuliere verhuurder deden mee aan het debat.

"The Student Hotel vangt pieken op"
“Het probleem is dat The Student Hotel opereert als huisvester, maar zich hotel noemt”, trapt LSVb-voorzitter Jarmo Berkhout af. Maar Uffen noemt dat juist hun kracht. “Wij voorzien in een tijdelijke behoefte en bieden zekerheid. Internationale studenten weten daardoor dat er bij aankomst een kamer voor ze klaarstaat.” Ardin Mourik van huisvestigingsorganisatie Kences knikt. “Ik maak me er vast niet populair mee, maar er is nu eenmaal een enorme wachtrij in veel steden. In de reguliere huisvesting is het al lastig te regelen, zo’n studentenhotel vangt de pieken op. Dat vind ik best verdedigbaar.”

Mourik vindt dat er samen met het onderwijs beter gekeken moet worden wat de verwachtingen zijn voor de groei van het aantal internationale studenten. “Elk jaar houden we een natte vinger in de lucht en gokken we wat er komen gaat. Als we betere prognoses hebben, kunnen wij bouwen en kan The Student Hotel de gaten dichtlopen.”

Anneleen Lagae, coördinator jongerenhuisvesting van de gemeente Amsterdam, is het daarmee eens. “Ik wil vooropstellen dat we de voorkeur geven aan studentenkamers boven hotels, maar huisvestingsregels zijn nu eenmaal streng en de grond is schaars. Daarom overwegen we soms toch een Student Hotel, ook om bijvoorbeeld een gebied levendig te maken.”

Maar dat betekent niet dat internationale studenten dan geen recht zouden hebben op huurbescherming, vindt LSVb-voorzitter Jarmo Berkhout. Daar is Mourik het mee eens. “Het ministerie van OCW houdt zich veel te veel op de vlakte. We moeten om tafel en afspraken maken, waaronder dan bijvoorbeeld over het huurrecht.”

Kan het niet iets goedkoper?
Maar kan het niet iets goedkoper, vraagt Anneleen Lagae van de gemeente Amsterdam. “The Student Hotel hoeft zich aan minder regels te houden omdat jullie een hotel zijn, jullie hebben een aparte btw-regeling, is er dan geen ruimte om te prijzen wat omlaag te brengen?”

Uffen: “We willen in de toekomst kijken of we korting kunnen geven aan bepaalde groepen, die er nu niet voor kiezen om op kamers te gaan. Maar in de kern zijn we er vooral voor de student die iets meer te besteden heeft. We spelen in op een ander segment en bieden meer luxe en voorrechten als een fiets of toegang tot een fitnessruimte."

Tegen het einde van de avond komen er ook reacties uit de bomvolle zaal. De vraag “hoeveel studenten denken jullie dat er nog in Student Hotels zouden wonen als er geen woningnood zou zijn?” levert Reinhild Freytag van de Utrechtse gemeenteraadsfractie Student & Starter applaus op. Uffen laat zich echter niet op de kast jagen. “Dan stonden we alsnog niet leeg. We begonnen in Rotterdam, waar meer behoefte was aan kamers met wat meer kwaliteit. Daar deden we het goed. En de internationalisering zorgt voor een heel nieuwe doelgroep. De vraag zal blijven bestaan.”

The Student Hotel in Utrecht?
Volgens het Utrechts college is het studentenhotel van harte welkom in de Domstad, ondanks protesten van onder meer Student & Starter en studentenunie Vidius, die deze maand nog een open brief publiceerde. Ook de Utrechtse afdeling van PvdA wil The Student Hotel niet in Utrecht en zal een motie indienen tegen de komst hiervan. De partij is niet te spreken over de handelswijze van het bedrijf. "We krijgen veel signalen uit andere steden waar The Student Hotel is gevestigd. Studenten zijn lang niet altijd tevreden over dit soort huisvesting en dat moeten wij dus niet willen hier", vertelt raadslid Bülent Isik aan DUIC.

Eerder liet beleidsadviseur Lenn Lamkin, bij de UU verantwoordelijk voor de huisvesting van internationale studenten, aan DUB weten dat zij het studentenhotel een goede aanvulling vindt op het huidige kameraanbod. "Als je het je kunt veroorloven, is het ongetwijfeld heel prettig wonen."