Student kan makkelijk frauderen met dyslexieverklaring

Televisieprogramma Rambam liet woensdagavond zien hoe makkelijk het is om te frauderen met dyslexieverklaringen.

Hogescholen en universiteiten maken zich zorgen over het gemak waarmee studenten dyslexieverklaringen krijgen. Ze willen dat het ministerie van Volksgezondheid onderzoek doet en maatregelen neemt.

Woensdagavond toonde het televisieprogramma Rambam aan hoe makkelijk het is om te frauderen met dyslexieverklaringen. Studenten vertellen hoe ze fraudeerden bij testen en ook de verslaggevers kregen zonder veel moeite de diagnose van orthopedagogen en ggz-psychologen. Het lukte zelfs om telefonisch een verklaring te krijgen op naam van ene ‘Jet Bussemaker’.

“Dat meen je niet”, reageerde de minister. “Dit is de wereld op zijn kop, dit kan niet. Studenten die echt zware dyslexie hebben, moeten natuurlijk ook een diploma kunnen halen. De goede moeten niet onder de kwade lijden. Maar dit soort bureaus hoort nog van mij.”

“Decanen van hogescholen moeten van de betrouwbaarheid van een dyslexieverklaring uit kunnen gaan”, stelt de Vereniging Hogescholen in een schriftelijke reactie. Ze verwacht een onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid. Universiteitenvereniging VSNU sluit zich daar bij aan. “Blijkbaar verschilt de kwaliteit van de bureaus heel erg. Het is goed als daar eens naar gekeken wordt”, aldus een woordvoerder.

Studenten met dyslexie mogen in veel gevallen langer over hun tentamens doen en krijgen vanwege hun handicap soms 1.200 euro van hun studieschuld kwijtgescholden.