Student & Starter wil wonen met zijn drieën simpeler maken

Student & Starter wil van 2 naar 3

Als je in Utrecht met meer dan twee vrienden of bekenden in een huis wil wonen, krijg je te maken met strenge regelgeving en extra kosten. Je moet een vergunning aanvragen die zo’n 20.000 euro kost. Ook moet het huis aan eisen voldoen wat betreft ruimte per persoon en geluidsisolatie. En er komt een check of de buurt wel zit te wachten op een huis met meerdere huurders. Deze eisen zijn er niet als je gaat samenwonen of ergens met een gezin terecht komt.

Je kunt je ook inschrijven als woongroep. Maar dan heb een notariële akte nodig, moet je ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en moet je al minstens een jaar bestaan als woongroep.

De gemeenteraadsfractie van Student & Starter heeft nu het initiatief genomen voor een aanpassing van de regelgeving. De partij stelt deze week in de gemeenteraad voor het samenwonen met drie personen vergunningsvrij te maken. Fractievoorzitter Tim Homan: “Wonen in Utrecht is ontzettend duur geworden en dan is het fijn dat je de huur kan splitten.”

Volgens Homan zijn het vooral studenten en starters die van de wijziging profiteren. “Als een ouder bijvoorbeeld een huist koopt voor zijn studerende kind, mogen ook maar twee bewoners ingeschreven staan. Wonen er drie of meer, dan heb je ook een vergunning nodig. Daarnaast horen we van veel pas afgestudeerden dat ze graag in het begin van hun carrière het huis zouden willen delen met anderen. Met deze wijziging kunnen we dat mogelijk maken.”