Studenten bedenken methode om makkelijker een keuzevak te kiezen

Een digitale hulp bij het kiezen van vakken. Daarmee wonnen drie studenten tijdens de Onderwijsparade de pitchwedstrijd van StudentInc.

Nieuw onderdeel van het jaarlijkse onderwijsfeestje van de Universiteit Utrecht dat vorige week donderdag plaatsvond, is de studentenpitch-competitie. Studenten was gevraagd ideeën in te leveren om het onderwijs aan de UU te verbeteren. Een jury had er vervolgens vijf uitgekozen. De bedenkers moesten gisteren tijdens de Onderwijsparade hun idee pitchen. Het publiek wees de winnaar aan.

De winnaars zijn de studenten Gijs Boosten, Peter Boot en Casper van Schuppen met Your Next Course. Zij merkten dat studenten het vaak moeilijk vinden om goede keuzevakken of een minor te kiezen. Daar kunnen ze wel wat hulp bij gebruiken, aldus het trio. De drie bedachten dat het handig zou zijn om te zien wat andere studenten die dezelfde studie volgen nog meer hadden gekozen. Zij keken dit idee af van bijvoorbeeld webwinkels die laten zien wat andere klanten die ‘dit product kochten’ nog meer aanschaften.

De studenten hebben 500 euro gewonnen en worden door een professionele coach begeleid om hun idee verder uit te werken.

De andere vier ideeën die waren uitgekozen voor een pitch waren:

-een interactieve vraag-en-antwoordsite bouwen voor de UU voor studentgerelateerde zaken. Op dit forum kunnen studenten een vraag stellen of advies vragen aan medestudenten waarop andere studenten vervolgens antwoord of tips kunnen geven.

-een site bouwen waar (net)afgestudeerde studenten van elkaar en van professionals kunnen leren hoe ze de stap naar de arbeidsmarkt het beste kunnen zetten. Ze leren hier bijvoorbeeld een goede sollicitatiebrief schrijven en zich voor te bereiden op een sollicitatiegesprek.

-een site bouwen voor peer-to-peer reviews voor academisch werk voor studenten van alle Nederlandse universiteiten. Studenten kunnen op deze site bijvoorbeeld hun essays laten beoordelen.

-een app ontwikkelen voor een persoonlijk studeeradvies. Dit willen de bedenkers doen door te onderzoeken wat de beste studiemethodes voor de beste studieresultaten per type student zijn. Hiervoor willen zij data uit Osiris koppelen aan de leefstijl van studenten: hoeveel uren zij slapen, studeren, sporten en bijvoorbeeld hoeveel zij drinken.