Gemeente kondigt extra surveillances aan

Studenten bespuugd en uitgescholden op de Troelstralaan

fatbike overlast shutterstock
Foto Shutterstock

Studenten die vanuit het centrum fietsen door de Troelstralaan, bijvoorbeeld omdat ze op het Tuindorp-West Complex of in Overvecht wonen, krijgen regelmatig te maken met buurtbewoners op scooter en fatbikes die het voorzien hebben op de studenten. In het AD Utrechts Nieuwsblad vertelt een bewoner van het Tuindorp-Westcomplex dat hij door twee jongens op een passerende scooter in het gezicht gespuugd werd. Hij polste in  de groepsapp van het complex en toen bleek dat veel meer studenten hetzelfde ervaren.  Zo vertelt een vrouwelijke student dat ze door twee meisjes met fatbikes is klemgereden en uitgescholden. De meiden van naar schatting 14 jaar haakten af toen de student ze bleef negeren.

De kwestie kwam aan de orde tijdens het vragenuurtje in de gemeenteraad. Burgemeester Sharon Dijksma gaf aan bekend te zijn met de voorbeelden. Ze vertelde dat er signalen en meldingen van intimiderend gedrag zijn binnengekomen. Volgens Dijksma is contact opgenomen met de politie, boa’s en jongerenwerkers in de buurt om extra te surveilleren en om te onderzoeken of er meer speelt in de Staatsliedenbuurt. Ook is er contact geweest met slachtoffers die zich hebben gemeld.