Studenten bezetten bestuurskamers Vrije Universiteit

Studenten van de faculteit aard- en levenswetenschappen bezetten een deel van het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit. Ze protesteren tegen de voorgenomen bezuinigingen op hun faculteit.

De studenten zitten volgens universiteitskrant Advalvas in de vleugel waar het bestuur van de VU is gevestigd. Vorige week had de actiegroep Titanic al met actie gedreigd. Er zijn de afgelopen jaren alleen maar meer studenten naar de opleiding gekomen, terwijl er volgens de studenten minder wetenschappers werken. De opleidingen worden uitgehold, stellen zij in een brief. De “laffe reorganisatie” is de keuze van de bestuurders, aldus de studenten. “U dwingt ons hierbij tot verregaande stappen, waarbij de gevolgen dan ook uw verantwoordelijkheid zullen zijn.”

De aangekondigde bezuinigingen houden de gemoederen al enige tijd bezig aan de faculteit. Er zou een tekort van 2,5 miljoen euro zijn.