Studenten blijven langer bij hun ouders wonen

Archieffoto DUB

Vijf jaar geleden bleef slechts 48 procent van de Nederlandse studenten in het ouderlijk huis wonen. Nu is het aandeel thuisblijvers toegenomen tot 55 procent, staat in de zojuist verschenen monitor studentenhuisvesting van Kences, de koepelvereniging van studentenhuisvesters.

Woningnood
Daar zijn verschillende verklaringen voor. In elf van de 21 steden is de woningmarkt ‘zeer krap’. Wie het huis uit wil, kan lang niet altijd een betaalbare woning vinden. Landelijk zijn er 22.000 studentenwoningen te weinig.

Daarnaast krijgen nieuwe studenten sinds september 2015 geen basisbeurs meer. Ze hebben dus minder geld en staan voor een dilemma: moeten ze hun studieschuld laten oplopen om de huur te betalen?

Maar er zijn ook meer studenten dan voorheen. Vooral het aantal internationale studenten is sterk gegroeid, en zij zoeken uiteraard allemaal een woning.

Enorm verschil hbo-wo
Het verschil tussen hbo-studenten en universitaire studenten is enorm. Onder Nederlandse wo-bachelorstudenten is bijna de helft (48 procent) het huis uit, tegen slechts 29 procent van de hbo-bachelorstudenten.

Bij de cijfers over uitwonende studenten valt overigens wel een kanttekening te plaatsen. Vermoedelijk vergeten studenten vaker dan vroeger om hun verhuizing aan de gemeente door te geven. Voor de studiefinanciering maakt het immers geen verschil meer waar je woont: je moet toch alles zelf lenen.

Huursubsidie
Volgens de monitor kiezen studenten tegenwoordig vaker voor zelfstandige studio’s dan voor studentenwoningen met gedeelde keuken en badkamer. Dat heeft te maken met de huursubsidie, die je alleen voor zelfstandige woningen kunt krijgen.

De Landelijke Studentenvakbond vindt dat jammer en wil dat alle studenten voor huursubsidie in aanmerking komen, ook als ze op kamers wonen. Huursubsidie zou van je inkomen moeten afhangen, redeneert de vakbond, en niet van je woonvorm.

Dat zou tevens een ‘perverse prikkel’ uit het systeem halen, is de gedachte: huisvesters bouwen nu graag dure studio’s, in de wetenschap dat bewoners dan huursubsidie krijgen.