Studenten boos om vroege avondsluiting Pnyx

Foto Google streetview

“Wij snappen niet dat de universiteit zo gemakkelijk deze maatregel neemt.” Vidius-voorzitter Martijn Grul heeft weinig waardering voor de wijze waarop de UU omgaat met de 35 studentenorganisaties die hun thuisbasis hebben in het Pnyxgebouw aan Achter St. Pieter in de binnenstad.

Namens die verenigingen schreef Vidius deze maand een protestbrief aan het universiteitsbestuur. Daarin keerden de studenten zich tegen het besluit om Pnyx op doordeweekse dagen al om 21.00 uur te sluiten en op vrijdag zelfs al om 17.00 uur. Eerder was het gebouw elke dag geopend tot 23.00 uur.

Aanvankelijk zou de maatregel al op 1 april ingaan. Die datum kregen de verenigingen deze maand pas te horen, wat bijdroeg aan de verontwaardiging bij de besturen. Om de studenten wat meer tijd te geven, besloot de universiteit deze week de verandering uit te stellen tot 30 april.

Desondanks zegt Grul: “Dit komt hard aan bij de actieve Utrechtse studenten. Die hebben het overdag vaak gigantisch druk met hun studie of – als ze fulltime besturen – met hun bestuurswerk. Dan is het fijn als ze in de rustigere en minder hectische avonduren hun vergaderingen kunnen plannen.”

Voldoet niet aan de norm
Volgens de universiteit is de veiligheid van de bezoekers na negen uur niet te waarborgen. Uit een risico-analyse die in opdracht van de universiteit zelf werd uitgevoerd, blijkt dat er voor dit jaar geen bedrijfshulpverleningsplan voor het gebouw is. In voorgaande jaren kon er bovendien een beroep worden gedaan op bedrijfshulpverleners (BHV’ers) in het rechtengebouw Achter st. Pieter 200 tegenover Pnyx. Dat gebouw wordt op dit moment gerenoveerd en staat leeg. “Het huidige BHV-systeem voldoet niet aan de norm”, zegt hoofd studentbegeleiding Marieke de Bakker. “Daarom kunnen wij niets anders dan maatregelen nemen."

Hoewel ook studentbestuurders BHV-trainingen volgen, zegt De Bakker de verantwoordelijkheid voor de veiligheid in het gebouw niet bij de studenten te kunnen en willen leggen. De nieuwe openingstijden bieden volgens haar bovendien voldoende ruimte voor leden die in de avonduren actief willen zijn voor hun vereniging. Na negen uur ’s avonds bestaat ook nog de mogelijkheid om gratis vergaderzalen te reserveren, in de Universiteitsbibliotheek bijvoorbeeld.

De Bakker: “Hiermee denken wij de organisaties voldoende te faciliteren voor het belangrijke werk dat zij doen voor het Utrechtse studentenleven. Als zich knelpunten voordoen rond al geplande vergaderingen en activiteiten voordoen, zullen wij met de betrokken verenigingen meedenken over oplossingen.”

Alleen maar om geld
In hun brief schrijven de verenigingen dat het uitwijken met zoveel verenigingen naar de UB inefficiënt is. Bovendien zou dat, zeker in de tentamenperiode, het tekort aan werkplekken in de bibliotheek vergroten.

Volgens de studenten zou Pnyx langer open kunnen blijven door meer personeel in te huren dat in de avonduren toezicht kan houden, maar dit vindt de universiteit te duur. Grul: “In feite gaat dit alleen maar om geld en niet eens om zo heel veel. Wij vinden het moeilijk te begrijpen. De UU zegt altijd zo trots te zijn op die studenten. Practice what you preach.”

Inmiddels heeft universiteitsraadsfractie van VUUR aangekondigd vragen te zullen stellen over de kwestie tijdens de komende besprekingen met het universiteitsbestuur.