Studenten die boven afgebrande pizzazaak wonen, moeten elders slapen

Het afgebrande pand in de Nobelstraat, foto Kees Wagemans

De brand brak rond 10 uur vanochtend uit. Omstanders hoorden een explosie waarna de vlammen al snel het pand uitsloegen. De studenten die boven de pizzeria wonen, zijn na de explosie zelf hun huis uitgegaan. Eén van de bewoners vertelt: “Wat is dit klote zeg. Ik heb ook geen zin om er nu al te veel over te zeggen.”

Van wat er precies gebeurde, kan hij zich weinig herinneren: “Het ging allemaal heel erg snel. Ik werd wakker gemaakt door iemand en ben toen heel snel naar buiten gerend.” Meer wil hij niet kwijt aan DUB. De studenten zijn onderzocht of ze een schadelijke hoeveelheid rook hebben ingeademd. Hun kamer kunnen ze voorlopig niet in. Volgens het AD wonen er negen studenten. De brandweer kan niet bevestigen dat de brand ontstaan is door een explosie.

Leo de Groot, die samen met zijn zoon eigenaar van sigarenmagazijn In ’t Vosje is, bevestigt dat het snel is gegaan: “Ik zat in de winkel te werken en hoorde toen ineens een knalletje. Niet eens een hele harde knal. Ik keek naar buiten en toen was het al gebeurd. De vlammen sloegen al vier meter hoog uit het pand.”

De Groot heeft de brand niet vanuit zijn eigen winkel bekeken, maar van een afstandje. “Ik ben om het hoekje gaan staan, want het was erg heet. Ik geloof wel dat we geluk hebben gehad. Als de wind verkeerd had gestaan, had het veel erger uit kunnen pakken.”

Veiligheidsregio Utrecht geeft aan dat de brand snel onder controle was, maar dat de schade aan het pand en de ontregeling van de stad groot is. “We konden al vrij snel beginnen met het afkoelen van lastig bereikbare stukken. Het grootste probleem is dat het pand is afgebrand en dat de straat is afgesloten. De Nobelstraat is een belangrijke weg voor bussen naar De Uithof.”

De bussen rijden op dit moment om. Wanneer de straat weer wordt vrijgegeven is onbekend. “Er is even ruimte nodig om goed naar de woning en het pand te kijken. De straat zal in de loop van de middag weer vrijgegeven worden”, geeft de persvoorlichter van Veiligheidsregio Utrecht aan.”

*Update 8 mei* Na de brand kregen de negen bewoners door verhuurder SSH alternatieve huisvesting aangeboden. De bewoners kozen er echter voor om bij familie en vrienden te verblijven. De SSH denkt dat het één tot drie maanden duurt om de woning te herstellen. Samen met de bewoners wordt nu gezocht naar een passende oplossing voor hun huisvesting voor deze periode.