Vanwege minder academische vrijheid

Studenten en staf verlaten universiteiten Hongkong

hongkong university wikimedia
Hong Kong University of Science and Technology, foto: Wikemedia

Bij de acht grootste publieke universiteiten in Hongkong braken vorig collegejaar zo’n 2.300 bachelorstudenten hun studie voortijdig af, meldt journalistiek platform University World News op basis van nieuwe cijfers. Dat zijn er 24 procent meer dan in collegejaar 2019-20. Veel studenten hebben zich opgegeven voor studies in het buitenland.

Het aantal vertrekkende academische stafleden steeg ook, met 30 procent ten opzichte van het voorgaande collegejaar. Volgens de laatste cijfers gaat het om 362 wetenschappers, de grootste braindrain sinds het tumultueuze collegejaar 1997-98, toen de voormalige Britse kolonie aan China werd overgedragen.

Massale uittocht
Vóór 2019 was het hoogst ongebruikelijk dat studenten in Hongkong hun studie halverwege stopzetten, zeggen deskundigen tegen University World News. Maar nu is het “bijna normaal” geworden.

Meer dan honderdduizend inwoners hebben Hongkong inmiddels verlaten. De massale uittocht kwam op gang na de protesten tegen de uitleveringswet met China in 2019 en de daaropvolgende invoering van de nationale veiligheidswet, die het Chinese bestuur in de praktijk boven het semi-onafhankelijke bestuur van Hongkong stelde. De academische vrijheid komt steeds meer onder druk te staan, merkte mensenrechtenorganisatie Scholars at Risk al eerder op in haar jaarverslag