Studenten geven modeshow voor 'schone kleren'

Foto gemaakt door Katie Mudd

Utrechtse studenten van de Fair Design Committee zetten een inzamelingsactie op touw in de vorm van een modeshow aanstaande vrijdag. De opbrengsten van  Flora's Rage worden gedoneerd aan de Schone Kleren Campagne.

De Committee is een initiatief van een groep Utrechtse studenten die zich inzet om mensen bewust te maken van problemen in de wereld door middel van kunst en design. Dit jaar vragen de Utrechtse studenten extra aandacht voor de slechte arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Ook wel project Schone Kleren Campagne genoemd, een internationale organisatie die strijdt voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie.

In textielfabrieken waar arbeiders onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken zijn sweatshops. De werknemers werken vaak zeventig à tachtig uur per week onder slechte werkomstandigheden en voor een laag loon. Voorbeelden van zulke sweatshops zijn de productieafdelingen van modehuizen als Mango en Primark en warenhuis El Corte Inglés. Deze afdelingen waren in het acht verdiepingen tellende Rana Plaza in Bangladesh gevestigd. dat in april vorig jaar ineenstortte.

Door geld in te zamelen voor de Schone Kleren Campagne strijdt de Fair Design Committee voor betere arbeidsomstandigheden in textielfabrieken als het Rana Plana. Tijdens de modeshow Flora's Rage worden gerecyclede kledingstukken en haarbanden geshowd aan het publiek. Deze zijn ontworpen door studenten van de Committee en gemaakt van al gebruikte stoffen en patronen. Na de modeshow wordt de kleding geveild. Verder worden opbrengsten gehaald uit optredens, live muziek en drankjes en zal er een korte presentatie over de Schone Kleren Campagne plaatsvinden.

Modeshow: vrijdag 9 mei van 19.30 uur tot 22 uur. De deuren sluiten om 20 uur.
Locatie: University College Utrecht, Campusplein 1 in Utrecht.

Beperkt aantal kaarten aan de deur: 4 euro voor studenten (bij het tonen van een studentenkaart), 6 euro voor niet-studenten. Het loopt storm met de kaartverkoop, dus ben er vroeg bij!

Voor meer informatie over Fair Design Committee en modeshow Flora's Rage check het blog en de Facebookpagina

Tags: kleding