Studenten kiezen liever voor gratis OV-fiets dan volle lijn 12

Als je de OV-fiets gratis voor studenten maakt, ontlast je de drukke buslijn 12. Dat blijkt uit onderzoek van masterstudent Suzanne Steegman.

Voor haar afstudeeronderzoek vroeg geografe Suzanne Steegman 400 Utrechtse studenten of zij bereid zijn een gratis OV-fiets te nemen in plaats van bus 12 voor hun reis van het Centraal Station naar De Uithof. “Reizen met het openbaar vervoer is voor de meeste studenten gratis. Een OV-fiets kost geld. Wij vroegen ons af of studenten eerder de fiets zouden nemen als we die prijsongelijkheid wegnemen”, aldus Steegman.

Uit haar onderzoek blijkt dat twee derde van de studenten lijn 12 zou willen mijden om in plaats daarvan met een OV-fiets te gaan. “Het is duidelijk dat er potentie is voor het fietsen naar De Uithof. Mijn aanbeveling is dan ook zo’n deelfietsensysteem te onderzoeken en een pilot te starten.”

Steegman vroeg de studenten ook of ze dezelfde bereidheid hebben om met de OV-fiets te gaan als de sneltram in 2018 gaat rijden. Het animo wordt dan een stuk lager, zo blijkt. Zo’n 35 procent van de ondervraagde studenten kiest in dat geval voor de fiets. Steegman: “Dit percentage ligt lager omdat de tram een kortere reistijd en meer capaciteit heeft.”

Steegman heeft niet onderzocht waarom studenten nu vaak met de bus gaan, terwijl ze ook een eigen fiets kunnen aanschaffen. Volgens haar is dat mogelijk te wijten aan een gebrek aan parkeergelegenheid bij het station en bij de universiteit. Ook heeft Steegman niet meegenomen of de bereidheid om te fietsen bij studenten in de winter lager is dan in de zomer. Ook dat zou volgens haar in een eventuele pilot meegenomen moeten worden.

Aanleiding voor het onderzoek is de blijvende drukte de komende jaren in het verkeer van het Centraal Station naar De Uithof. Er wordt al aan verschillende alternatieven gewerkt. Zo is de komst van de sneltram in 2018 al zeker en zijn er gesprekken over een tweede tramlijn door de binnenstad en zelfs over een treinstation in De Uithof.

Het onderzoek toont volgens Steegman aan dat de gratis OV-fiets een rol zou kunnen spelen in de aanpak van de drukte op het traject. Steegman, die nu bij het onderzoeksbureau Decisio werkt, weet niet of iemand de handschoen oppakt en iets met de uitkomst van haar masteronderzoek gaat doen.

Tags: deelfiets | bus | fiets