Studenten klagen over thuis studeren, maar gaan niet naar de bieb

Ingang UB Binnenstad, foto DUB

Kan dit probleem eens aangekaart worden?, vroeg masterstudent Daniil Scheifes vorige week in een mail aan DUB. Sinds augustus werkt Daniil in de UB Binnenstad aan zijn masterscriptie, hij reserveert steeds keurig één van de 95 werkplekken die daar in coronatijd beschikbaar zijn. Maar tot zijn verbazing blijven veel andere stoelen leeg. Studenten claimen online een plek, maar komen niet opdagen, kreeg hij te horen.

“Ronduit asociaal gedrag”, vond Daniil. Daar zou de UB toch iets tegen moeten doen? Maar toen hij zijn beklag deed bij de receptie of studentenservice werd zijn klacht vriendelijk in ontvangst genomen en leek er verder niets mee te gebeuren.

No show
“De UB vindt de no show-studenten wel degelijk een probleem, reageert woordvoerder van de UB Arjan Grooters. Het is niet bekend hoeveel van de studenten zonder afmelding wegblijven, maar de bibliotheek had volgens de woordvoerder al ingezien dat er iets moet gebeuren.

In oproepen op sociale media werd studenten vorige week gevraagd om hun reserveringen in te trekken als ze besluiten om niet te komen. Vanaf volgende week maandag krijgen studenten die boodschap ook te zien als ze een werkplek willen reserveren. Er kan vanaf die dag ook niet langer voor twee weken vooruit gereserveerd worden, maar slechts voor één. “Bovendien”, zo vertelt Grooters, “komt de reservering te vervallen als een student binnen 30 minuten na de starttijd niet verschijnt.”

Daniil is tevreden. “Ik ben blij dat het probleem erkend wordt. Het is een beetje laat, maar ok. Misschien zouden studenten nog een mail kunnen krijgen dat hun boeking is komen te vervallen ómdat ze niet zijn komen opdagen. Dat zou het bewustzijn nog kunnen vergroten.”

Oplopende irritatie
De masterstudent vertelt dat zijn bozige mail aan DUB ook was ingegeven door oplopende irritatie over het omzichtige coronabeleid van de universiteit als geheel. “Iedereen lijkt doodsbang dat er straks een infectiehaard komt die herleid kan worden tot een ruimte in de universiteit. Die angst is gezien de hijgerige media misschien nog gerechtvaardigd ook, maar nu kan er niets en mag er niets, want … corona. Dat is te gemakkelijk. De universiteit moet ook de kwaliteit van onderwijs en onderzoek willen garanderen. Voor mijn thesis heb ik nu bijvoorbeeld de snelle computers van mijn instituut nodig, maar daar valt niet over te praten.”

De problemen met het reserveringssysteem van de UB voedden volgens Daniil zijn ergernis. “Je kunt van te voren bedenken dat studenten er zo slap mee om zullen gaan, denk ik dan. Dan lijkt het bijna of je zelf ook liever hebt dat ze niet komen.”

Niet volgeboekt
UB-woordvoerder Grooters komt echter met een observatie die dat beeld doorkruist: de werkplekken in de UB’s zijn lang niet altijd volgeboekt. Studenten geven in alle onderzoeken aan dat ze het lastig vinden om thuis te studeren, maar ze gaan blijkbaar niet in groten getale naar de bibliotheek. Zeker in de vestiging in het Utrecht Science Park waar in coronatijd maar 191 studieplekken beschikbaar zijn, is het soms erg stil.

Grooters maakt de kanttekening dat de doorgaans drukke tentamenperiode nog even op zich laat wachten. “Maar er zijn avonden geweest waarop de bezetting onder de tien procent lag. Hoe dat komt, weten we eigenlijk niet.”

Daniil kan zich voorstellen dat veel studenten die in de stad wonen geen zin hebben om in De Uithof te gaan studeren. Maar hij signaleert nog een ander probleem. Studenten die een plek zoeken via het reserveringssysteem, krijgen volgens hem geregeld de boodschap op hun scherm dat die niet beschikbaar zijn, terwijl bij controle terplekke blijkt dat er nog wel degelijk lege plekken zijn.

Arjan Grooters erkent dat het reserveringssysteem tekortkomingen heeft. “Het systeem is bedoeld voor het boeken van zalen en samenwerkplekken, maar moet nu opeens ook gebruikt worden voor het boeken van individuele werkplekken. We kijken of hier een ander systeem voor moet worden aangeschaft, maar dat kost tijd. In de tussentijd proberen we waar mogelijk verbeteringen door te voeren.”

Volgens Grooters is het overigens onwaarschijnlijk dat het achterblijvende aantal reserveringen van werkplekken helemaal kan worden toegeschreven aan mankementen van het reserveringssysteem. “Ondanks de gebrekkige gebruikerservaring lukt het veel studenten wel om een plek te reserveren. We zien veel reserveringen, vooral in de vestiging in de binnenstad, overdag op doordeweekse dagen. Maar op andere momenten, en zeker ook in het Utrecht Science Park, is er nog ruimte. Ook wij zien die plekken natuurlijk liever bezet.“