Studenten kunnen met career check hun kansen op de arbeidsmarkt toetsen

Collegevoorzitter Marjan Oudeman en afdelingshoofd Arjen van Vliet openden donderdag officieel de Career Services

Studenten op zoek naar een baan kunnen vanaf deze week een test doen die hen iets vertelt over hun uitgangspositie op de arbeidsmarkt. Deze career check is een essentieel onderdeel van de service die de UU biedt om studenten voor te bereiden op hun carrière na de studie.

Reflect, explore, connect, get skilled. Het zijn de vier termen waarmee de universiteit studenten helpt in hun zoektocht naar werk via de nieuwe webpagina Career Services die deze week de lucht inging.

De vier termen staan voor de stappen die je als student doorloopt op weg naar werk. Hier kun je ontdekken wat je talenten zijn en welke mogelijkheden je daarmee hebt op de arbeidsmarkt. Ook kan je contact zoeken met bedrijven of alumni van de UU en vind je een overzicht van relevante workshops en stages.

Veel van deze activiteiten bestonden al, maar zijn nu gemakkelijker vindbaar onder de noemer Career Services op de studentensite van de UU.

Nieuw is de zogeheten career check. Dit is een test die door de Universiteit Utrecht is ontwikkeld. Als je de vragenlijst invult, weet je daarna bijvoorbeeld aan welke vaardigheden je nog kan werken om helemaal klaar te zijn voor de baan die je ambieert.

In een eerder interview met DUB noemde afdelingshoofd Arjen van Vliet het een “APK-keuring van zijn of haar carrièremogelijkheden”. De test zit nog in een testfase en kan in de komende maanden nog worden aangepast.

Een ander nieuw fenomeen is de career officer. Elke faculteit moet in november een dergelijke carrière-adviseur hebben. Op enkele facultaire Studiepunten is de career officer al aan het werk. De adviseur is een sparringspartner met wie je kan praten over je arbeidswensen en je mogelijkheden op de arbeidsmarkt. De career officer moet de student wegwijs maken in het woud van mogelijkheden.

De Career Services maakt onderdeel uit van de vernieuwing van de masterfase van de Universiteit Utrecht. De universiteit scoort laag in de Nationale Studentenenquête als het gaat om het voorbereiden van de studenten op de arbeidsmarkt. Met de nieuwe Career Services hoop de UU de studenten beter te bedienen.