Studenten maken app met regels drankspellen

Na een paar jaar flink zuipen dachten drie Utrechtse studenten: laten we de regels van alle drankspelletjes die we kennen eens opschrijven. Hun “Drink Spellen App” is sinds vorige week te downloaden voor mensen met een Android-telefoon.

In de Android-app staan de regels beschreven van bekende drankspelletjes, zoals Mexen en Kingsen, maar ook minder bekende spellen rondom drankvertier komen aan bod. In de gratis versie van de app staan 13 drankspellen, de betaalde versie (99 eurocent, geen advertenties) telt een kleine 20 spellen.

Het oorspronkelijke idee was om een boek uit te brengen. “Maar dat is minder praktisch”, zegt economiestudent Titus Sloet, een van de initiatiefnemers. Een Android-app maken, had minder voeten in aarde dankzij een bevriende student die kan programmeren, vertelt hij.

Alle genoemde drankspelletjes heeft student Sloet al wel eens zelf gedaan. “Ik speel ze graag met huisgenoten of bij vrienden thuis. De meeste regels kon ik daardoor uit eigen ervaring opschrijven. Slechts zo nu en dan heb ik op internet gekeken hoe anderen de regels hebben uitgelegd.”

De Drink Spellen App levert geen digitale mogelijkheden om te dobbelen of kaarten te delen, twee activiteiten die vaak een rol spelen bij drankspelletjes. Dat is een bewuste keuze, vertelt Sloet. “Met z’n allen rond een telefoon om een bierspel te spelen, dat is niet gezellig. Onze app is om de regels op te zoeken, en daarna leg je de telefoon weg.”

Een iPhone-app zou Sloet best willen, maar daarvoor ontbreekt de expertise momenteel bij de studenten. “Als iemand ons wil helpen, dan mag die zich melden.”

Tags: alcohol