Studenten maken bezwaar tegen verplicht doktersbriefje

Mis je een tentamen door ziekte? Dan moet je bij diverse opleidingen een doktersbriefje laten zien om een herkansing te mogen doen. Een inbreuk op de privacy, vinden studenten in de Universiteitsraad.

Bij de faculteit Geesteswetenschappen is het al verplicht. Bij de faculteit Geowetenschappen vanaf komend studiejaar: het doktersbriefje. Bij ziekmelding voor een tentamen geeft alleen een schriftelijke verklaring van de dokter recht op een hertentamen.

Bij andere faculteiten is er geen richtlijn rondom het verlenen van hertentamens vanwege ziekte. De ene bètaopleiding (Farmacie) vraagt om een bewijs van bezoek aan een dokter, de andere (Scheikunde) vertrouwt de student op zijn woord.

Vuur, de grootste studentenpartij in de Universiteitsraad, is mordicus tegen het verplichten van een doktersbriefje. Het zou een inbreuk op de privacy van studenten zijn. “Alleen de student beslist met wie hij informatie over zijn medische toestand deelt”, schrijft (pdf) universiteitsraadslid Roel Wouters aan het College van Bestuur. “De student wordt (…) voor een dilemma gesteld. De ene optie is privacygevoelige informatie delen met derden. De andere optie is niet in aanmerking komen voor een herkansing of reparatietoets waardoor de student onterecht de dupe wordt van zijn ziekte.”

Een mooi compromis zou een bewijs van een bezoek van de dokter kunnen zijn. De student laat hiermee zien dat hij of zij naar de dokter is geweest, zonder dat de student medische informatie deelt. Deze variant vindt Wouters niet zinvol. “Het feit dat iemand een consult heeft gehad wil (…) niet zeggen dat de persoon in kwestie ook daadwerkelijk ziek is. Een dergelijke verklaring heeft dus geen waarde voor de universiteit om te bepalen of een student met een goede reden zijn tentamen heeft gemist.”

Het vragen om een doktersverklaring getuigt bovendien van een onjuiste visie op ziekte en het werk van artsen, vindt Vuur. Je gaat bij hoofdpijn of een griepje normaal gesproken niet naar de dokter, aldus Wouters, maar het kan wel reden zijn om verstek te laten gaan bij een tentamen. “De student zal in deze situatie zijn bezoek aan de arts niet primair afleggen omdat hij hulp nodig heeft, maar omdat hij daar door de universiteit toe verplicht wordt. (…) Dit is niet alleen vervelend voor de zieke student, maar ook voor de huisarts die onnodig extra patiënten op zijn spreekuur krijgt.”

Collegevoorzitter Yvonne van Rooy is het ronduit oneens met de kritiek van de studentenfractie, bleek dinsdag bij een commissievergadering van de Universiteitsraad. Volgens haar is er een “contractrelatie” tussen de universiteit en de student, en daar horen verplichtingen bij. “Bovendien gaan wij vertrouwelijk om met de gegevens van studenten.”

Studenten zouden geregeld misbruik maken van ziekmelding voor tentamens, zei Van Rooy. “Wonder boven wonder neemt het ziekteverzuim flink toe in de periode van skivakanties. Het kan natuurlijk zijn dat er een virus heerst, maar als je die gebruinde gezichten ziet terugkomen op de universiteit, dan denk je toch niet zo snel aan geelzucht. Vakanties plan je wanneer je vakantie hebt.” Meer herkansingen kosten de universiteit tijd en geld, aldus Van Rooy.