Studenten medische hulpverlening eisen schadevergoeding

Vijftig studenten van de Utrechtse opleiding medische hulpverlening stappen naar de rechter. Ze stellen de hogeschool aansprakelijk voor hun studievertraging en gederfde inkomsten.

Hun beroep is nog altijd niet geregistreerd in het zogeheten BIG-register voor medische professionals. Zonder die registratie mogen ze hun beroep niet uitoefenen. Bovendien lopen veel studenten studievertraging op, omdat er te weinig stageplaatsen zijn.

“We gaan claimen”, zei Gaëtan van Vloten van het Landelijk Studenten Rechtsbureau gisteravond in actualiteitenprogramma EenVandaag. Hij wil dat de studenten schadeloos worden gesteld, omdat ze verkeerd zijn voorgelicht en zelf niets aan hun studievertraging kunnen doen. Er is steeds gezegd dat het wel goed zou komen met die registratie.

De opleiding medische hulpverlening zit niet alleen aan de Hogeschool Utrecht, maar ook aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Van die hogeschool hebben nog niet genoeg studenten zich aangemeld voor een rechtszaak, zegt Van Vloten. “Je moet ergens beginnen.”

Er is ook een opleiding ‘medische hulpverlening’ aan de Hogeschool Rotterdam, maar die studie was voorzichtiger en leidt voorlopig alleen op tot beroepen waarvoor geen BIG-registratie noodzakelijk is. Het gaat om anesthesiologische zorg en operatieve zorg.

De kwestie sleept al sinds de zomer van 2012, toen duidelijk werd dat er te weinig stageplaatsen waren. Verschillende ambulancediensten en ziekenhuizen wilden geen stagiairs begeleiden als die later niet in het beroep aan de slag mogen.

Er is volgens het ministerie van Volksgezondheid al twee jaar overleg over de kwestie. De aanvragers van de registratie moeten aantonen dat het beroep aan de eisen voldoet om opgenomen te worden in het BIG-register.

“In elk geval zijn de studenten er niet voor verantwoordelijk”, zegt Van Vloten. “Zij mochten erop vertrouwen dat ze met hun diploma aan de slag zouden kunnen.”

Afgelopen mei stelde het Interstedelijk Studenten Overleg dat de studenten door het ministerie van Onderwijs gecompenseerd moesten worden. “Het is niet te geloven dat deze studenten hiervan de dupe worden, terwijl hun opleiding geaccrediteerd is, gewenst is en aan alle gestelde eisen voldoet.”

Deze zomer besloot minister Schippers dat medische hulpverleners alvast een tijdelijke erkenning zullen krijgen, vooruitlopend op de registratie. Dat komt voor veel studenten nogal laat: zij moesten wachten op een stageplaats en konden niet verder.

Vorig jaar stonden er 467 studenten bij de drie opleidingen ingeschreven.