Studenten met corona slapen straks in quarantainehotels

Foto Pixabay

Met enige aarzeling ging burgemeester Den Oudsten donderdag akkoord met het voorstel van Student & Starter. De raadspartij vroeg hem te onderzoeken of Utrechtse hotels bereid zijn om studenten en andere Utrechters die moeilijk in quarantaine kunnen, op te vangen.

Raadslid Tessa Sturkenboom zei zich grote zorgen te maken over de studentenhuizen waar studenten nu noodgedwongen ‘quarantainestapelen’. Veel studenten moeten volgens haar meerdere keren achter elkaar voor langere perioden thuisblijven. “Omdat je in een huis met vijftien anderen woont en de volgende huisgenoot positief getest is”. Sturkenboom: “Dat kan de menselijke psyche gewoon niet aan.”

Den Oudsten zei aanvankelijk dat de cijfers hiervoor nog niet verontrustend genoeg zijn en dat hij de indruk had dat studenten vaak elders uitzieken. Bovendien was er vanuit de studentenkoepels en de onderwijsinstellingen nog niet een dergelijk verzoek ingediend. Maar toen verschillende raadspartijen aangaven het voorstel van Student & Starter te ondersteunen, ging hij overstag.

Geen pop-up park
In dezelfde vergadering bleek dat een overdekte ontmoetingsplek waar studenten elkaar kunnen ontmoeten voorlopig niet mogelijk is. Een dergelijk 'pop-up park' waar je bijvoorbeeld wat kunt drinken en een spelletje spelen, was een van de voorstellen in een plan dat de studentenkoepels vorige week lanceerden. Student & Starter had de burgemeester in een motie opgeroepen om daarover in gesprek te gaan met bijvoorbeeld de Jaarbeurs  en de Werkspoorkathedraal.

De burgemeester vond het plan “leuk en creatief”, maar zei niet te kunnen voldoen aan de wens. De nieuwe coronamaatregelen verbieden immers grootschalige bijeenkomsten. Student & Starter toonde begrip voor die opstelling, maar sprak de hoop uit dat het overdekte studentenpark in de nabije toekomst wel gerealiseerd kan worden.