Studenten moesten even hun kamer uit na felle brand op IBB

Studenten van de laagbouwflat op het IBB zijn vannacht wakker geschrokken door een felle brand op de overloop tussen twee flats. Ze moesten korte tijd hun kamer verlaten. Zondagochtend trok de ravage veel bekijks.

“Er is hier veel ramptoerisme”, roept een student uit het raam. “Veel mensen komen even en kijkje nemen.” Er loopt ook een team van Hart voor Nederland rond. “Ik heb hier gewoon doorheen geslapen, maar het ziet er heftig uit”, zegt een studente.

Afgelopen nacht rond vier uur moet het vuur ontstaan zijn op de overloop tussen twee flats vlakbij het tunneltje naar Sterrenwijk. Door de uitslaande brand is er veel rookontwikkeling. Daardoor gebiedt de politie en brandweer de studenten in de flats aan beide kanten van de overloop naar buiten te komen. Als het vuur in de vroege ochtend weer onder controle is, mogen ze weer terug naar hun kamer.

Een student die precies naast de overloop woont, zegt niets gemerkt te hebben. Hij was gisternacht niet thuis en kan nu gewoon zijn kamer in. Een moeder is even komen kijken hoe het met haar dochter gaat. “Geen probleem, het gaat gelukkig prima.”

De uitgebrande overloop wordt niet bewoond, maar er staan veel spullen van de studenten. Die zijn verwoest. In een van de flats is men nog bezig met de verbouwing. “Ze hebben nog geluk gehad", weet een buurman. "Tot voor kort stonden daar bijna alle spullen uit de woonkamer opgeslagen. Maar de woonkamer was net klaar, dus konden die spullen weer naar binnen.”

UPDATE: De brandweer kan nog niet zoveel zeggen over de oorzaak. Maar volgens studenten is de vermoedelijke oorzaak een niet volledig uitgedoofde vuurkolk. Een student vertelt dat er studenten eerder op de avond over de rook hadden geklaagd.

Tags: ibb-complex | brand