Studenten moeten zelf kritisch blijven bij aanbod schimmige post-master

Schermafbeelding van radioprogramma Radar waar dit probleem aan de orde werd gesteld

Radioprogramma Radar berichtte onlangs over het bedrijf Humanoids dat mensen zou lokken met een ‘post-masteropleiding’ in combinatie met een arbeidscontract dat uiteindelijk niet tot stand komt.

Die opleiding is niet officieel erkend. Tweede Kamerlid Frank Futselaar van de SP wilde van de minister weten of het niet mogelijk is om dit soort opleidingsnamen wettelijk te beschermen.

Kritisch kijken
Maar dat is volgens minister Van Engelshoven niet de oplossing. “Met wat handige marketing kunnen immers gemakkelijk weer nieuwe termen worden bedacht.” Studenten moeten gewoon kritisch blijven kijken naar onderwijsaanbieders. “Dat vind ik ook een eigen verantwoordelijkheid.”

Nederland kent vrijheid van onderwijs en daardoor kan iedereen – met of zonder onderwijservaring – een opleiding aanbieden en daar een passende term bij verzinnen. Zolang het maar niet ‘bachelor’ of ‘master’ is, want die titels zijn wél beschermd.

Wie twijfelt over de betrouwbaarheid van een onderwijsaanbieder kan terecht op de website van opleidingskeurmeester NVAO, zegt Van Engelshoven. Alle geaccrediteerde opleidingen staan daar in een openbaar register.

En dat arbeidscontract dat niet bleek te bestaan? Als dat zo is, dan is dat natuurlijk een “kwalijke zaak”, zegt de minister. Maar daar gaat ze niet over. Slachtoffers van bedrog zouden aangifte kunnen doen.

Tags: accreditatie