Studenten mogen tot september goedkoop in kamer international

De SSH had voor dit semester negenhonderd kamers verhuurd aan internationale studenten, van de UU, de hogeschool Utrecht en de HKU. Bij het uitbreken van de coronacrisis is ongeveer de helft van die studenten naar huis gegaan. De kamers staan dus leeg. “In een tijd dat er zoveel woningnood is, is dat niet goed”, zegt Roeland Kreeft van studentenhuisvester SSH. “Wij hebben gekeken of we die kamers niet met een aantrekkelijk aanbod bezet kunnen krijgen.”

Om die reden is voor deze kamers de huur verlaagd naar 350 euro ingevoerd. Kreeft: “Bovendien is er een actie dat studenten die dit aanbod aannemen, een jaar jaar wachttijd cadeau krijgen. Dat kan voor sommige studenten gunstig zijn. Stel dat je nu net niet genoeg wachttijd hebt om een kamer te krijgen, dan kun je met dat jaar extra in september misschien wel ergens anders terecht. Op dit manier willen we stimuleren dat de kamers in ieder geval bezet blijven.” De speciale actie loopt tot en met 1 mei.

Misgelopen inkomsten
Een deel van de leegstaande kamers zijn door de Universiteit Utrecht bij de SSH gereserveerd. Voor de universiteit gaat het om 250 van de zo’n 650 kamers. Volgens de regels  draait de UU op voor de misgelopen inkomsten. Kreeft: “Formeel klopt dat. Er staan in het contract verschillende redenen waarom een student een kamer kan opzeggen, maar zoiets als de coronacrisis staat daar niet bij. Bovendien willen sommige internationals wel terug naar hun kamer, maar kunnen ze hier gewoon niet komen. Wij zullen achteraf kijken wat de schade van de leegstand is en met de universiteit bespreken hoe we dat gaan oplossen.”

Of in september minder kamers voor internationals nodig zijn, is volgens beleidsmedewerker Lenn Lamkin van de UU nog niet zeker. “De verwachting is wel dat er minder exchangestudenten zullen komen. Sommige partneruniversiteiten van de UU, bijvoorbeeld in Australië, raden hun student af naar Utrecht te komen.”