Studenten onderzoeksmasters richten nieuw genootschap op

De Louis Bonaparte Society komt maandelijks samen en discussieert over wetenschappelijke, filosofische of politieke thema’s.

Een platform voor discussies over wetenschappelijke en filosofische thema's. Maar ook een netwerk van toekomstige academici. De Louis Bonaparte Society is het eerste Utrechtse initiatief dat zich exclusief richt op studenten van onderzoeksmasters. Elitair? Dat niet. Intellectueel? Toch wel een beetje.

Het begon ergens in het voorjaar, vertelt tweedejaars masterstudent Kinanya Pijl. Met andere studenten van haar master Legal Research had zij het gevoel dat de onderlinge discussies over de thema’s die in het onderwijs aan bod kwamen een wat al te voorspelbaar patroon begonnen te vertonen. “We hadden allemaal dezelfde boeken gelezen en iedereen dacht zo’n beetje hetzelfde. Onze gemeenschappelijke juridische insteek leidde tot een soort tunnelvisie. We hadden de behoefte om te discussiëren met studenten die heel andere invalshoeken hadden.”

De rechtenstudenten zochten daarom contact met studenten van andere onderzoeksmasters. Het idee was om in een veilige en huiselijke sfeer maandelijks van gedachten te wisselen over wetenschappelijke, filosofische of politieke thema’s. Ieder vanuit zijn eigen discipline; over de vrije wil, bijvoorbeeld. Kinanya: “We laten ons inspireren door de Wiener Kreis, de bijeenkomsten van beroemde wetenschappers en filosofen in het interbellum in Wenen.”

Een behoorlijk aantal studenten bleken de wensen van de rechtenstudenten te delen. “Niet alleen studenten bij Rechten, Letteren of Sociale Wetenschappen reageerden enthousiast, maar bijvoorbeeld ook verrassend veel studenten van theoretische fysica”, vertelt Kinanya. In mei werd de Louis Bonaparte Society opgericht, genoemd naar de Koning van Holland die niet alleen dicht bij het volk stond, maar ook nog eens woonachtig was aan de Utrechtse Drift.

De organisatie, kortweg LOBOS, telt nu 20 leden, of beter fellows. Het genootschap is niet toegankelijk voor studenten van 1-jarige masters en richt zich specifiek op de studenten die de ambitie hebben de academische onderzoekswereld in te gaan.

Inmiddels zijn er vier huiskamerbijeenkomsten met kleine groepen achter de rug. Daarbij wordt een bepaald thema voorbereid en besproken. Maar ook vinden er viermaal per jaar plenaire bijeenkomsten plaats voor de fellows en toekomstige fellows. “LOBOS heeft de potentie om een mooi netwerk van toekomstige academici te zijn.”

Dit jaar wil LOBOS flink gaan groeien. Volgens Kinanya werkt het genootschap er hard aan om snel een gevestigd begrip binnen de UU te worden. Ze zijn daarom op zoek naar sponsoring, maar ook naar nieuwe leden. “Er is nu weer een nieuwe lichting onderzoekmasterstudenten gekomen. Al die studenten zijn uitgenodigd om onze grand opening bij te wonen op dinsdag 2 oktober. Daar kunnen ze kennis maken met ons.”

Dinsdagavond 2 oktober presenteert LOBOS zich. De lokatie is Drift 13, zaal 004 te Utrecht. De bijeenkomst zal beginnen om 19.00 uur. Voor meer informatie kun je terecht op de Facebookpagina van de Louis Bonaparte Society of op de nieuwe website.