Studenten protesteren bij kantoor GroenLinks

Actievoerders bij het hoofdkantoor van GroenLinks, foto via Stop het Leenstelsel

Studenten hebben vrijdag gedemonstreerd bij het landelijke kantoor van GroenLinks aan de Oudegracht. Ze droegen spandoeken en riepen leuzen tegen het leenstelsel. Het kantoor was gesloten.

Studenten hebben het kantoor “geblokkeerd”, aldus de actiewebsite stophetleenstelsel.nl: “Ze trokken met een stoet van de Neude naar het kantoor en trokken veel bekijks. Met leuzen als ‘Voor stufi, tegen schuld’ lieten ze de inwoners van Utrecht weten dat ze boos zijn.”

Maar het landelijk bureau was vandaag gesloten, zegt woordvoerder Frits Lintmeijer. “Ik was er zelf ook niet. Het zou kunnen dat niemand van GroenLinks iets van het protest gemerkt heeft.”

De actie is een opmaat naar de landelijke demonstratie van 14 november op het Haagse Malieveld. De studenten zijn boos dat GroenLinks een akkoord heeft gesloten met regeringspartijen VVD en PvdA en oppositiepartij D66.

Deze vier partijen schaffen samen de basisbeurs af, wat studeren duizenden euro’s duurder maakt. Wel mogen studenten twintig jaar langer doen over het terugbetalen van hun schuld en wordt de aanvullende beurs met honderd euro verhoogd. De opbrengst van de bezuiniging moet ten goede komen aan het hoger onderwijs.