Studenten in spanning om huisuitzetting

Voor 95 studenten in Overvecht is dinsdagochtend een spannend moment. Brandweer en gemeente checken dan of een wooncomplex aan de Zamenhofdreef wel brandveilig is. Zo niet, dan worden de studenten hun kamer uitgezet.

Rookmelders die er niet zijn of het niet doen, te veel verdeel- en verlengsnoeren en fietsen die vluchtroutes blokkeren. Voor brandweer en gemeente was het bij een bezoek op 1 oktober snel duidelijk dat Zamenhofdreef 77 niet aan de brandveiligheidsvoorschriften voldoet.

Om een einde te maken aan de volgens de gemeente ‘zeer onveilige situatie’, moet de eigenaar uiterlijk 7 oktober noodzakelijke noodvoorzieningen hebben aangebracht, zoals rookmelders. Mocht de brandweer dinsdagochtend het pand nog steeds gevaarlijk vinden, dan sluit de gemeente het en moeten alle studenten spoedig hun woning verlaten.

De gemeente regelt vervangende woonruimte, op kosten van de verhuurder. Bij studentenunie Vidius viel deze actie niet in goede aarde. “Brandveiligheid is een verantwoordelijkheid van verhuurders. Door kamers te sluiten, benadeel je ook studenten en dat is onacceptabel”, zegt Vidius-bestuurslid Lukas Heijdt die al gesproken heeft met wethouder Paulus Jansen. Hij liet Heijdt weten dat hij verwacht dat het niet tot uitzetting zal komen.

Heijdt: ”Maar we blijven dit geen goed signaal vinden. Er moeten andere mogelijkheden zijn om huiseigenaren voor nalatigheid te straffen, zoals stijgende boetes.” Hij adviseert studenten wel rekening te houden met brandveiligheid, door bijvoorbeeld zelf brandroutes te bedenken en een trapladder aan te schaffen als je op twee hoog woont. “Maar het blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Hij zou ook studenten kunnen aanspreken op hun gedrag, bijvoorbeeld als ze te veel verlengsnoeren hebben of vluchtroutes blokkeren.”

Studenten geven in regionale media aan de huisbaas nooit te zien en zelfs niet te kennen. De afgelopen dagen deden eigenaar en studenten hun best om de boel op orde te krijgen. De eigenaar huurde een klusploeg in en hing brieven op de alle kamers waarin hij studenten verzocht spullen uit de gangen te verwijderen. In regionale media wijzen eigenaar en studenten naar elkaar. Studenten maakten rookmelders onklaar, omdat ze midden in de nacht zomaar af zouden gaan. En ze plaatsen fietsen in het pand, omdat er buiten te weinig stallingen zijn.

De studenten zitten er sinds deze zomer. De gemeente schreef dat de Stichting Volkshuisvesting Utrecht (SVU) de vergunning had om het kantoorpand om te toveren in een studentencomplex. En dat er tijdens meerdere inspecties tal van gebreken geconstateerd. De informatie van de gemeente blijkt achteraf onjuist. Beleggingsmaatschappij Nahuys Vastgoed uit Nieuwegein is de eigenaar is. Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt echter wel dat beide bedrijven op naam staan van dezelfde persoon.

*Update 7 oktober: geen ontruiming van complex*