Studenten straks achter het stuur van bus 12

Foto: DUB

U-OV zoekt via advertenties in de bus en op Facebook specifiek studenten, omdat het vervoersbedrijf denkt dat buschauffeur een ideaal bijbaantje voor hen is. De avond-, nacht- en weekenddiensten zouden goed te combineren zijn met een studie. “Die diensten komen overeen met de tijdstippen waarop studenten willen werken”, aldus woordvoerder Fabian Wegewijs.

Door studenten te werven hoopt U-OV het chauffeurstekort in Utrecht op te lossen. De omvang van het personeelsbestand van het vervoersbedrijf is al langere tijd niet toereikend, aldus Wegewijs, maar het afgelopen jaar is het tekort echt “nijpend” geworden. Dat bleek onder andere afgelopen 4 juni. Toen vielen er diverse busritten uit doordat er naast het structurele chauffeurstekort, ook veel afwezigen waren in verband met het Suikerfeest en ziekte.

Dat heeft volgens Wegewijs te maken met het feit dat het aantal busritten de afgelopen jaren is toegenomen, terwijl het aantal chauffeurs afneemt. “Het chauffeurskorps is relatief oud. Er zijn dus veel chauffeurs die de komende tijd met pensioen zullen gaan. Al die chauffeurs moeten vervangen worden.”

U-OV hoopt studenten daarom voor langere tijd aan zich te binden. Om die reden krijgen ze hun opleiding en groot rijbewijs gratis, als ze in ruil 1000 uur daarvoor het bedrijf werken. Voor een student die elke week 8 uur naast zijn/haar studie werkt, komt dit neer op een dienstverband van iets minder dan 2,5 jaar. “Maar als je in de vakanties fulltime wil werken, dan kan het natuurlijk harder gaan”, aldus Wegewijs. Studenten die voortijdig stoppen als chauffeur, krijgen een deel van de opleidingskosten kwijtgescholden.

U-OV is niet het eerste vervoersbedrijf dat studenten inzet op de bus. “Er zijn meerdere vervoersbedrijven die hetzelfde doen”, aldus Wegewijs. “Eindhoven werkt al sinds jaar en dag met studentchauffeurs. En ook in mijn eigen studententijd waren er studiegenoten die in Breda op de bus zaten.”