Studenten Triton ziek na duik in Amsterdam-Rijnkanaal

Een traditie van de Varsity is om na afloop van de roeiwedstrijd in het Amsterdam-Rijnkanaal te springen. Meerdere leden kregen de dagen daarna last van buikkramp, diarree over overgeven. Dat meldt de nieuwssite van Duic.

Preses Paul Beele van Triton bevestigt de problemen. “Verschillende leden zijn naar hun huisarts gegaan en omdat meerdere leden dezelfde verschijnselen hadden, is het probleem voorgelegd aan de GGD. Die gaat nu de oorzaak uitzoeken.”

Volgens de GGD kan het kanaalwater de oorzaak zijn van de klachten van de roeiers omdat meerdere mensen die een duik in niet-officieel zwemwater hebben genomen dezelfde klachten hebben.

Mocht de GGD de reden bevestigen, dan is het niet duidelijk wat er gebeurt met de traditie van het in het water springen door leden van de winnende vereniging. “Dat ligt in handen van de De Koninklijke Nederlandsche Studenten Roeibond die het evenement organiseert,”zegt Beele.

Bij Triton was het deze week groot feest,omdat de roeivereniging voor het eerst in 52 jaar weer de Varsity heeft gewonnen. Deze wedstrijd wordt onder studenten gezien als de belangrijkste roeiwedstrijd van het jaar.

Tags: varsity | triton