Studenten van hockeyclub USHC mogen nu zelf kiezen: rokje of broekje

Foto USHC

“Het clubkostuum voor alle leden is: wit shirt met rode kraag en zwarte bies, zwarte broek of rok en rode kousen.” Dat is het nieuwe kledingvoorschrift dat studentenhockeyvereniging USHC heeft opgenomen in het huishoudelijk reglement. Alle leden mogen nu dus zelf bepalen of ze in broek of in rok het veld betreden.

De aanpassing is het eerste wapenfeit van een inclusie-panel dat de vereniging vorig jaar opzette. Volgens initiatiefnemer en voorzitter van het panel Willem Vos kon het voorstel op grote steun rekenen tijdens de laatste ledenvergadering. “Dit hoort bij de open en veilige sfeer die we binnen deze vereniging graag hebben. Je moet leden niet opleggen wat ze moeten dragen.”

Vrije keuze
De student Kunstgeschiedenis zegt verrast te zijn door de overweldigende media-aandacht nadat USHC een persbericht over de wijziging had verstuurd. De Utrechtse studentenclub is immers zeker niet de eerste hockeyvereniging die leden een vrije keuze geeft. En ook de reglementen van de landelijke hockeybond verhinderen spelers niet om zelf te kiezen tussen een broek of een rok.

Hij denkt dat de belangstelling van de pers vooral te maken heeft met de discussies eerder dit jaar rondom de Duitse turnsters en de Noorse beachvolleybalsters die weigerden te voldoen aan de verplichte kledingvoorschriften. "Die kwesties zitten bij veel mensen nog in het achterhoofd.”

Maar Vos is blij met de aandacht. “Het is goed dat er nu eens positief wordt gesproken over dit thema. Hopelijk worden andere hockeyverenigingen die leden nog verplichten om bepaalde kledij te dragen nu ook wakker. Ik hoor geluiden dat dat inderdaad gebeurt naar aanleiding van ons verhaal.”

Tegen seksuele intimidatie
Willem Vos zet zich al langer in voor de LHBTIQ+-gemeenschap. Binnen de UU is hij lid van de Stuurgroep Equality Diversity & Inclusion. Sinds vorig jaar is hij ook voorzitter van het nieuwe inclusie-panel van zijn hockeyvereniging. Daarmee wil hij zich de komende maanden onder meer gaan richten op de campagne tegen seksuele intimidatie in de studentenwereld waar USHC zich bij heeft aangesloten.

Vos zegt met het panel vooral de bewustwording bij leden van de vereniging te willen vergroten. “Dit is een fijne vereniging en iedereen is van goede wil. Maar ook in mijn team werd er bijvoorbeeld wel eens gescholden met ‘homo’ of ‘flikker’. Als je dan mensen aanspreekt en zegt ‘hé, je hebt het ook over mij’, dan snappen ze wel waarom ze die termen niet moeten gebruiken. Ze doen het onbewust.”

Het USHC-lid is overigens verbaasd dat het in de berichtgeving over de wijziging van de kledingvoorschriften vooral gaat over dames die nu ook een broekje mogen dragen. “Dat mannen er nu ook voor kunnen kiezen om een rok te dragen, wordt minder benadrukt. Dat begrijp ik niet zo. Ik ben zelf ook van plan om eens te proberen of ik dat lekker vind zitten.”

Ook Hebbes
Vos weet niet hoe de kledingvoorschriften van andere Utrechtse studentensportverenigingen eruit zien. Navraag bij korfbalvereniging Hebbes leert dat daar ieder lid ook al vrij is om voor een broek of rok te kiezen, “ongeacht hoe het lid zich identificeert”.

Volgens voorzitter Maria Groenenberg past dat ook bij de inclusiviteit die Hebbes nastreeft. Haar vereniging juicht de maatregel van USHC dan ook toe. “Het feit dat USHC besluit de betreffende, verouderde bepaling aan te passen, kan op onze goedkeuring rekenen”, mailt ze.