Studenten willen meer weten over onderzoek

Onderzoek hoort bij een universitaire studie. Maar waarom het belangrijk is, en wat er allemaal onderzocht wordt, weten studenten vaak niet. Studenten Sociale Wetenschappen organiseren daarom de Onderzoeksparade waar wetenschappers hun verhaal vertellen.

Het idee voor de Onderzoeksparade werd geboren bij vierdejaarsstudent Pedagogiek Carlien Ostermeier (25): “Afgelopen jaar viel het mij op dat er maar weinig bekend is over de onderzoeken die op de universiteit gedaan worden. Ik was hier eigenlijk best nieuwsgierig naar, en merkte dat dit bij meer studenten speelde.” Toch zag Carlien maar weinig studenten daadwerkelijk op een onderzoeker afstappen om zijn verhaal te horen.”De drempel lijkt vaak veel te hoog”, denkt Carlien.

Onderzoek vergroot je kansen op de arbeidsmarkt
Om onderzoekers en studenten dichter bij elkaar te brengen, bedacht ze de Onderzoeksparade waarvan de allereerste editie plaatsvindt op vrijdag 26 februari. Het programma bestaat uit een lunch, een centrale lezing, workshops en een afsluitende (netwerk)borrel. Ruim 15 onderzoekers van de faculteit Sociale Wetenschappen vertellen over hun wetenschappelijke werk.

Ontwikkelingspyscholoog Bram Orobio De Castro opent het evenement. Hij zal vertellen waarom ‘het kunnen onderzoeken’ je kansen vergroot op de arbeidsmarkt. Volgens hem kan je dankzij de vaardigheden van het onderzoeken, makkelijk opboksen tegen hbo’er die een dijk aan praktijkervaring hebben: “Door veel onderzoek te doen, leren studenten om situaties van verschillende kanten te bekijken. Hierdoor zijn ze beter in staat te reflecteren op het werk wat ze doen. Vanuit de praktijk is er een grote behoefte aan studenten met zo’n kritische blik.”

Te weinig onderzoek in het onderwijs?
Na weken van promoten, stromen de aanmeldingen nu al flink binnen. “Het aantal aanmeldingen zit al over de honderd,” vertelt Marlot Huizinga, studente Culturele Antropologie en medeorganisator, enthousiast.

Deze belangstelling kan ze wel begrijpen: “Tijdens colleges wordt er maar weinig verteld over wat de docenten zelf doen, of welke persoonlijke onderzoeken aansluiten bij de collegestof. Blijkbaar vinden studenten het toch interessant om meer over de expertise en ervaringen van hun docent-onderzoekers te horen”.

Studente Lida heeft zich al ingeschreven en is verzekerd van een plekje bij de workshops: “Ik vind de Onderzoeksparade een leuk initiatief. Het geeft je de mogelijkheid om ook met andere onderzoeksgebieden binnen de faculteit kennis te maken.”

Onderzoek komt me mijn neus uit
Maar er zijn ook studenten die het evenement rustig voorbij laten gaan: “Al dat onderzoek komt me eerlijk gezegd mijn neus uit”, vertelt Ryanne, “het hoort nu eenmaal bij een wo-opleiding, maar mijn vrije tijd besteed ik liever anders.”

Opvallend is, dat geen van de organisatoren later zelf het onderzoek in zou willen. “Nee, ik stop na mijn bachelor", zegt Marlot vastbesloten. Ook Carlien zegt niet zeker te weten of ze het wel wilt: “Ik ga liever het werkveld in, en ik denk dat een academische master hier beter bij aansluit.”

Het doel van deze Onderzoeksparade is ook niet om studenten te werven voor het onderzoek. Carlien: “De middag is geslaagd als studenten met onderzoekers in gesprek zijn gegaan, en zo beter op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt op de Universiteit Utrecht en de faculteit Sociale Wetenschappen.”

De Onderzoeksparade voor studenten en medewerkers van Sociale Wetenschappen vindt plaats in het Academiegebouw op 26 februari. Hier is het programma te zien. Daar kun je je tot 19 februari nog aanmelden.