Studenten willen nachtbussen, om te beginnen naar De Warande
Nu corona naar de achtergrond is verdwenen en het verenigings- en uitgaansleven weer tot volle bloei is gekomen, moeten de nachtbussen zo snel mogelijk terugkomen. Dat schrijft het Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer (Rocov) in de open brief aan het provinciebestuur. Dat is verantwoordelijk voor de uitgifte van licenties aan regionale OV-bedrijven.
Van dat Rocov-overleg maakt naast reizigersorganisatie Rover onder meer studentenunie Vidius deel uit. Vidius-bestuurslid Pepijn van IJperenburg is een van de opstellers van de brief waarin met name aandacht wordt gevraagd voor de situatie op studentencomplex De Warande in Zeist.
Voordat de nachtbus in maart 2020 stopte met rijden, konden bewoners in de nacht van donderdag op vrijdag drie keer met bus 412 terug vanuit het Utrechtse centrum naar Zeist. Eerder was dat ook in de nacht van vrijdag op zaterdag. De buslijn van U-OV verving in 2010 de zogenoemde Warandebus waarmee bewoners zelf nachtelijk vervoer regelden.
Niet op de Warande wonen
Van IJperenburg: “Wij horen dat studenten nu liever niet op De Warande gaan wonen omdat die bus niet meer rijdt. Vooral vrouwelijke studenten voelen zich niet veilig als ze ’s nachts naar huis moeten fietsen en een taxi kunnen ze niet betalen.”
De SSH heeft hem laten weten dat de wachttijd voor De Warande sinds oktober 2021 is teruggelopen van 28 naar 21 maanden. Maar de studentenhuisvester heeft geen signalen ontvangen dat er een relatie is met het ontbreken van een nachtbus.
Ook voorzitter van het Woonbestuur van de Warande Jan-Willem Huis in ’t Veld durft niet te zeggen of het ontbreken van de nachtbus een reden is voor studenten om niet in Zeist te willen wonen. “De Warande is sowieso minder populair dan de complexen in Utrecht, maar het zou best kunnen zijn dat die verminderde bereikbaarheid van het complex ook een klein beetje meespeelt.”
Huis in ’t Veld denkt wel dat veel van de bewoners de nachtbus graag zien terugkeren. Op dit moment vertrekt de laatste bus vanaf het station om iets voor 1 uur ’s nachts. “Als je wilt gaan stappen, is het toch lastig. Terugfietsen in het donker na een avondje drinken vinden veel bewoners geen aantrekkelijk idee. Het duurt langer voordat je thuis bent en het wordt als onveilig ervaren. Die oude verhalen over verkrachters rond De Uithof worden nog steeds doorverteld.”
Verrijking van studentenleven
Vidius-bestuurder Van IJperenburg wijst erop dat door het kamertekort steeds meer studenten aangewezen zijn op huisvesting buiten de stad Utrecht, vooral in de beginjaren van hun studie. “De cirkel wordt steeds groter. Eerder gingen studenten bijvoorbeeld in Nieuwegein wonen, nu horen we al over kamers in Woerden.”
Het Vidius-bestuurslid betoogt dat het voor studenten van groot belang is om ’s avonds en ’s nachts in de stad te kunnen zijn en veilig naar huis te kunnen reizen. “Het is nu eenmaal verrijkend als je echt aan het studentenleven kunt deelnemen. En dan gaat het niet alleen om feestjes vieren, maar ook om lezingen of theatervoorstellingen bijwonen. Het is belangrijk dat mensen daarnaartoe gaan en niet beperkt worden in hun mobiliteit.”
Vanuit de provincie komen ondertussen geluiden over een tekort aan financiële middelen en personeel om de dienstregeling op korte termijn weer uit te breiden. Van IJperenburg: “Daar hebben we natuurlijk begrip voor, maar we vragen ons af of de studenten wel goed op de radar staan. Met deze brief willen we aandacht vragen voor datgene waar zij behoefte aan hebben.”