Studentenbigband speelt filmmuziek, DUB geeft kaarten weg

Van Pulp Fiction tot James Bond. Een halve eeuw filmmuziek komt voorbij in de show van studentenbigband Big Mondays op 19 april. DUB geeft vrijkaarten weg.

Het belooft "een avond vol intergalactische avonturen, ruige westerntafeleren en bloedstollende achtervolgingen" te worden op vrijdagavond 19 april in de Winkel van Sinkel.

Studentenbigband Big Mondays wordt tijdens de avond bijgestaan door een voltallige strijkerssectie, een VJ die filmbeelden toont, saxofonist Maarten Hogenhuis (BRUUT!) en trompettist Jan van Duikeren (Candy Dulfer).

DUB belt voor meer informatie met Gerben de Vries, student Science and Innovation Management aan de UU en altsaxofonist van Big Mondays.

Gerben, welke films komen voorbij op 19 april?
"We hebben gekozen voor een mix tussen oude en nieuwe films. Je hoort muziek uit Breakfast at Tiffany's (1961), James Bond maar ook uit moderne films als Pulp Fiction en The Incredibles. Van sommige van die films is de muziek bijna bekender dan de film zelf."

Waarom film?
"We doen elk jaar een nieuw project. In 2010 deden we ballroommuziek, met nummers van onder meer Glenn Miller en Count Basie. En vorig jaar deden we een project met een dj. Dit jaar is het film. Filmmuziek leent zich heel goed voor een bigband."

Waar kunnen studenten jullie van kennen?
"We bestaan sinds 2006. We spelen heel vaak bij gala's van studie- en studentenverenigingen. De meeste van ons in de bigband studeren ook aan de universiteit. We hebben van alles in de band, van psychologen tot geologen."

Is de bigband een hobby of meer?
"We zijn een groep enthousiaste amateurmuzikanten, allemaal studenten die in hun vrije tijd als hobby muziek maken. We kiezen er voor om een studentengezelschap te blijven. Dat betekent dat afgestudeerden de band weer moeten verlaten. Maar dat biedt ook weer ruimte voor andere studenten om mee te doen."

"Op dit moment hebben we echt een hele goede groep muzikanten bij elkaar. Onlangs hebben we de eerste prijs bij het Big Band Festival in Lelystad gewonnen. We willen dit jaar heel veel optreden."

DUB geeft 2x2 vrijkaarten weg voor het optreden van Big Mondays op 19 april in de Winkel van Sinkel. Stuur uiterlijk 9 april een e-mail naar dubprijsvraag@uu.nl om in aanmerking te komen. Op 10 april krijgen de gelukkigen bericht.

Groepsfoto van de repetitie. Trompettist Jan van Duikeren staat in het midden (groene trui), rechts daarvan saxofonist Maarten Hogenhuis. En op de voorste rij (derde van links) dirigent Daan Bogers.