Studentenbonden vinden prijsverschillen tweede master belachelijk

Studentenorganisaties ISO en LSVb noemen de prijsverschillen tussen ‘tweede’ masterstudies “schrikbarend groot” en “belachelijk”. Ze vrezen dat ook schakelprogramma’s voor hbo’ers straks onbetaalbaar worden.

ISO en LSVb reageren strijdlustig op het onderzoek in de vandaag verschenen Keuzegids Masters 2013. Daaruit blijkt onder meer dat een bètamaster aan de Universiteit Utrecht tien maal duurder is dan aan de technische universiteiten van Delft en Eindhoven.

Sinds de overheid nog maar één bachelor- en één masterstudie bekostigt, mogen instellingen zelf weten hoeveel ze vragen voor een tweede studie. “Met het vrijgeven van collegegelden voor de tweede studie heeft oud-minister Plasterk zich met enkele duizenden euro’s vergist”, stelt het ISO. Minister Bussemaker moet ervoor zorgen dat tweede studies betaalbaar blijven, vinden de studentenbonden.

Maar ze moet ook letten op de kosten van schakeltrajecten. Die zijn vooral bedoeld voor hbo’ers die een universitaire masteropleiding willen volgen. Als ze langer dan een half jaar duren gelden ze als ‘tweede’ bacheloropleiding. “Het effect daarvan laat zich raden”, stelt ISO-voorzitter Thijs van Reekum: “Torenhoge collegegelden. Deze Keuzegids laat zien wat er gebeurt als instellingen de vrije hand krijgen.”

Ook de LSVb hoopt dat de Tweede Kamer alsnog een maximum stelt aan de kosten van tweede masterstudies en schakeltrajecten. “Met een hoge jeugdwerkloosheid zou de regering studenten juist moeten stimuleren om een tweede studie te doen en hun kans op een baan te vergroten.”, aldus LSVb-voorzitter Kai Heijneman.