Studentenestafette op Strava: Utrechtse verenigingen lopen Pheidippidesrace

Eigen foto Perikles

Het idee voor dit evenement komt van een groepje sportievelingen van studievereniging Perikles van de opleiding Bestuurs- & Organisatiewetenschap. Via een digitale ideeënbox konden leden een suggestie indienen voor een activiteit waarvoor een bedrag werd vrijgemaakt.

Het plan voor de estafette ontstond in coronatijd, wat betekent dat de wedstrijd volledig coronaproof moest kunnen plaatsvinden. Het principe is simpel: de vereniging die veertien etappes het snelst aflegt, wint. De teams houden hun tijden bij in Strava, een populaire hardloop- en fietsapp, waardoor de etappes overal gelopen kunnen worden. Uitslagen worden dagelijks via Instagram gepubliceerd.

Ook dit jaar zal het zo gaan, want corona is nog niet verdwenen. Gedurende twee weken strijden teams van zeven mannen en zeven vrouwen voor de winst, met een afsluitende gezamenlijke etappe in het Wilhelminapark – mits de coronamaatregelen het toelaten.

Verschil van veertien seconden
Pelle Bronkhorst, student Bestuurs- & Organisatiewetenschap, is een van de initiatiefnemers. Hij maakt al langer deel uit van een club hardlopers binnen de vereniging. Die namen regelmatig deel aan hardloopevenementen, zoals de jaarlijkse Batavierenrace voor studenten – het grootste studentensportevenement van Nederland. De Batavierenrace wordt normaal gesproken gelopen van Nijmegen naar Enschede, maar moet dit jaar noodgedwongen ook digitaal plaatsvinden.

“Dat is altijd superleuk – er doen veel verenigingen uit Utrecht aan mee”, vertelt Pelle. Toch mist hij het competitieve element bij die estafette. “Bij de Batavierenrace loop je niet echt voor de winst, want er doen altijd teams mee die toch wel sneller zijn dan jij. Die doen echt mee om te winnen: wat ons betreft draait de Batavierenrace meer om de gezelligheid.”

In dat opzicht onderscheidt de Pheidippidesrace zich volgens Pelle van de Batavierenrace. “Als je in Utrecht studeert, ken je de studie- en studentenverenigingen die meedoen. Dat maakt het wat ons betreft echt een stukje leuker. Het draait dan ook iets meer om het competitieve element;  je wilt van elkaar winnen. Bovendien is zo’n hardloopwedstrijd een leuke manier voor verenigingen om elkaar beter te leren kennen.”

Vorig jaar was de laatste etappe gezamenlijk, in het Wilhelminapark. Pelle hoopt dat dat ook dit jaar kan. “Dat was heel leuk. Er waren toen vier verenigingen met vier lopers, plus twee mensen per vereniging als publiek om toch een soort finishsfeer te creëren. We hadden al dertien etappes gehad en het verschil tussen de nummer één en twee was veertien seconden, Perikles won toen net van UHSK van Geschiedenis.”

Goed doel
Ook op maatschappelijk vlak wil de organisatie iets bijdragen met het evenement. Er wordt geld ingezameld voor een goed doel: stichting Durf te Dromen, die zich inzet voor de talentontwikkeling van kinderen in Overvecht. De oprichter is een oud-studiegenoot van Pelle: Redouan El Yaakoubi, profvoetballer bij Telstar en voorheen FC Utrecht.

Pelle: “Om geld op te halen organiseren we een veiling en proberen we shirtjes te verkopen. Daarnaast moedigen we verenigingen aan om met leuke acties te komen voor dit goede doel.”

De eerste aanmeldingen voor de Pheidippesrace zijn inmiddels binnen. Inschrijven kan nog tot 7 mei via deze website https://pheidippidesrace.nl/aanmelden/.

Winnaar van de laatste etappe van vorig jaar in het Wilhelminapark, USBO-student Severien Verbeek:pheidippides.jpg