Studentenhuis Utrecht verkleint CO2-voetafdruk en wint Student Energy Race

De studenten van het winnende huis in Utrecht. Foto: SSH Utrecht

In de Student Energy Race worden studentenhuizen uit diverse steden uitgedaagd om zo veel mogelijk energie te besparen in ruil voor prijzen. De hoop is dat de 150 deelnemende studenten daardoor bewuster gaan leven, omdat in veel studentenhuizen onnodig veel energie wordt verbruikt.

Tijdens de vijf maanden durende wedstrijd, bespaarden de studentenhuizen gemiddeld 23,6 procent op gas en elektra. Volgens studentenhuisvester SSH is dat omgerekend een besparing van bijna twaalfduizend euro. Donderdag werden de winnaars in de categorieën 'grootste energiebesparing' en 'kleinste voetafdruk' bekendgemaakt.

Twee studentenhuizen in Deventer eindigden bovenaan in het klassement in de categorie grootste besparing. Zij wisten hun energierekening te halveren: de één verbruikte 57,4 procent minder, de ander 48,7 procent. Maar de prestatie van de nummer negen is eigenlijk nog groter: een Utrechts huis aan de Lange Nieuwstraat had in deze vijf maanden de ‘kleinste voetafdruk’, oftewel het minste CO2-verbruik per bewoner en woonoppervlak. Daarmee wonnen de studenten een energiezuinige koelkast.

De bewoners van het studentenhuis in Deventer lagen halverwege de race al aan kop. Ze hebben een energiezuinige cv-ketel, ze koken vaker samen, “en dan meteen voor meerdere dagen” en laten de vaatwasser pas draaien als hij echt vol zit, vertelde een van hen. Ook trekken ze liever een warme trui aan dan de verwarming te laten branden. Daar kwam bij dat ze lang niet altijd thuis waren: een liep stage, een ander was op vakantie. Dat is natuurlijk ook een manier om je energierekening omlaag te brengen: ergens anders de warmte opzoeken.

Eindstand

Spoorsingel 66

4,1%

minder

Bron: Student Energy Race.