Studentenorganisaties woedend op Europese Commissie

Europese studentenorganisaties zijn niet blij met een uitgelekt voorstel over de nieuwe Europese Commissie. Het lijkt erop dat straks geen enkele eurocommissaris het thema onderwijs in portefeuille krijgt.

“Outraged”, zijn ze, de ‘European Students Union’ en de ‘Organising Bureau of European School Student Unions’. “Als dit voorstel wordt aangenomen, wordt duidelijk dat de Europese commissie en de lidstaten het onderwijs in Europa niet serieus nemen. Dat zou een enorme fout zijn”, schrijven de studenten in een verklaring.

De portefeuille ‘onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugdbeleid’ van de huidige eurocommissaris Androulla Vassiliou, lijkt te worden omgevormd tot ‘vaardigheden, jeugd en meertaligheid’. Volgens het voorstel, dat vandaag uitlekte via de website euractiv.com, wordt de Belgische Marianne Thyssen de nieuwe eurocommissaris op dit terrein.

De studenten zijn bang dat het onderwijs er in de nieuwe functieomschrijving bekaaid vanaf komt. Vaardigheden mogen dan belangrijk zijn voor toekomstige werkgevers, schrijven de studenten, maar onderwijs hoort meer te zijn dan dat. “Onderwijs heeft veel voordelen, voor individuele studenten en voor de maatschappij als geheel - vaardigheden opdoen voor de arbeidsmarkt is daar slechts één van.”

De definitieve samenstelling van de nieuwe Europese Commissie wordt volgende week verwacht.