Studentenprijs voor ‘Gewoon Vega’

Foto's: Erik Kottier

‘Gewoon Vega’ begon als een groepsopdracht tijdens de interdisciplinaire cursus Biologie & Communicatie. Studenten Evolutionaire Biologie Natalie van Dis en Maaike de Leeuw bedachten samen met Tiemen Wagenvoort (Psychologie), Mardie Vermunt (Science Education & Communication) en Julia Ertl (Social & Health Psychology) hoe ze Utrechtse studenten en medewerkers minder vlees konden laten eten.

In samenwerking met de universitaire Green Office en cateraar Sodexo deden ze een proef in een kantine aan de Drift waarbij ze bezoekers verleidden om te kiezen voor vegetarische producten. Zo kregen vleesloze broodjes een prominentere plek en werden ze aantrekkelijker gepresenteerd. Uit uitvoerig onderzoek van de groep bleek dat deze verleidtechnieken succes hadden.

Volgens de jury moedigden studenten daarmee de universitaire gemeenschap aan om duurzamer te consumeren. Het afgelopen jaar werden er binnen de UU meerdere initiatieven genomen om minder vlees te eten. Zo is een standaardlunch die medewerkers voor vergaderingen kunnen bestellen tegenwoordig vleesloos.

Gewoon Vega was een eenmalig project, maar krijgt mogelijk toch nog een gevolg. Het Utrechtse KF Hein-Fonds dat dit jaar 80 jaar bestaat, maakte bekend met de winnaars om de tafel te willen om het initiatief te versterken en uit te bouwen. Ook in komende jaren zal het fonds winnaars van de prijs ondersteunen.

De andere genomineerden voor de studentenprijs voor bijzondere verdiensten waren psychologiestudent Robin Kok en het studenteninitiatief Advident. Robin Kok lijdt aan taaislijmziekte en liet vorig jaar uitvoerig van zich horen toen de minister dreigde de dure medicatie die ze nodig heeft niet meer te vergoeden. Advident laat bèta-studenten werken aan echte opdrachten van bedrijven en organisaties en helpt docenten om werkgerelateerde vaardigheden met het onderwijs te verweven.

Ook scriptieprijs voor onderzoek naar duurzame wereld
De prijs voor de beste masterthesis werd gewonnen door Elizabeth Dirth (zie onder) die na haar afstuderen aan de slag ging als junior-onderzoeker bij het Utrechtse Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling. Haar scriptie richtte zich op het probleem dat noodzakelijke maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan niet of te langzaam worden ingevoerd. Mensen kunnen zich immers maar moeilijk een voorstelling maken van de gevaren die dreigen. Het is een situatie waarvan komende generaties de dupe worden. Dirth onderzocht hoe een concept van 'gelijkheid tussen generaties' kan worden ingezet om die onrechtvaardigheid weg te nemen. Eerder kreeg zij van haar faculteit al een Bright Minds award voor haar studieprestaties.

De twee andere genomineerde scripties betroffen onderzoeken van student Molecular & Cellular Life Sciences Chris van Hoorn naar trilharen in het menselijk lichaam die ons vermogen om te zien en te horen bepalen, en van rechtenstudent Idya Karimi naar de berekening van de letselschadevergoedingen bij kinderen.

Met de twee studentenprijzen zet de UU elk jaar studenten die uitblinken in de schijnwerpers. De winnaars krijgen een oorkonde en een geldbedrag van 1500 euro. Dit jaar waren er overigens slechts zes voordrachten voor de prijs voor bijzondere verdiensten. Voor de prijs voor de beste masterthesis waren er wel veel aanmeldingen, in totaal 26.

MS Ellizabeth Portret close uIMGL1770red2.jpg