Studentenprijzen voor oprichten summerschool en masteronderzoek naar aardbevingen

Aardwetenschapper Casper Pranger en diergeneeskundestudent Marianne Pouwer zijn winnaars van de Studentenprijzen 2013-2014

Diergeneeskundestudent Marianne Pouwer en aardwetenschapper Casper Pranger zijn maandagmiddag uitgeroepen tot winnaars van de Studentenprijzen 2013-2014. Pouwer zette de succesvolle Utrechtse Summerschool Junior op en Pranger beschreef in een baanbrekende masterscriptie nieuwe modellen die de kans op aardbevingen berekenen.

Marianne Pouwer kreeg tijdens de opening van het academisch jaar in de Domkerk de prijs voor de Utrechtse student met de grootste bestuurlijke of maatschappelijke verdiensten. Een jury verkoos de oprichter van de Utrechtse summerschool voor basisschoolleerlingen boven de bètastudenten die vorig jaar de gerenommeerde natuurkundige Stephen Hawking naar Utrecht haalden. Andere genomineerden waren de grondlegger van de eerste Utrechtse studentenpartij, Steven Menke, en het team van het Utrechtsch Studenten Concert dat de reizende opera Rheingold organiseerde.

Marianne is volgens de jury de enthousiaste en gedreven kracht achter het succesvolle initiatief waarmee scholieren in de zomervakantie kennis kunnen maken met wetenschap. De derde editie trok afgelopen zomer 250 jonge scholieren.

De beste Utrechtse masterscriptie van het vorige academische jaar werd volgens een jury geschreven door Casper Pranger (hier te vinden in Igitur). Hij kreeg een 10 voor zijn onderzoek naar de bodemgesteldheid in het Bandagebied in Zuidwest-Indonesië, een gebied waar veel aardbevingen plaatsvinden.

Andere genomineerden waren historica Katherine Frederick die industrialisatieprocessen in koloniaal Afrika onderzocht en informaticus Marries van de Hoef die een nieuwe methode bedacht om digitale beelden te maken.

Casper ontwikkelde nieuwe geavanceerde modellen om  aardkorstvervorming en aardbevingen in het gebied te voorspellen. Zijn modellen zijn bovendien efficiënter in computerrekentijd dan de modellen die tot nu toe zijn ontwikkeld zijn. Volgens zijn scriptiebegeleiders heef Casper in zijn masteronderzoek een niveau laten zien dat normaal gesproken bij een promotieonderzoek hoort. Casper is per 1 april 2014 is begonnen als promovendus aan de vooraanstaande ETH Zurich.

De twee winnaars ontvangen elk een geldbedrag van 1500 euro en een replica van Sol als aandenken. Met de jaarlijkse studentenprijzen beloont de UU studenten die uitblinken in hun vakgebied of door bestuurlijke en maatschappelijke activiteiten.