Studentensporters mogen niet meedingen naar kunstgrasveld

Kunstgrasplan studentsporters valt in water

Een gratis nieuw kunstgrasveld. Dat is de prijs bij een wedstrijd die de gemeente Utrecht uitschreef voor Utrechtse sportclubs. Maar nu blijken de verenigingen in De Uithof niet mee te mogen doen.

De Utrechtse Sportraad heeft te horen gekregen niet in aanmerking te komen voor het kunstgrasveld ter waarde van 400.000 euro dat de gemeente in de aanbieding heeft. Alleen voorstellen van verenigingen die sporten op grond van de gemeente maken kans. Een plan van de Sportraad dat moest leiden tot meer kunstgras voor de rugbyers, voetballers en hockeyers in De Uithof blijft daardoor op de plank liggen.

De gemeenteraadsfractie van GroenLinks stelde deze week raadsvragen over de kwestie. Raadslid Steven de Vries zegt op de site DUIC dat er geen onderscheid is gemaakt tussen studentensportverenigingen en andere sportclubs toen de wedstrijd om het kunstgrasveld door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Ook op Olympos is het tekort aan kunstgras volgens hem “nijpend”.

In een persbericht zegt de Sportraad Utrecht het initiatief van GroenLinks te verwelkomen. De sportraad wil dat studentensportverenigingen op eenzelfde manier worden behandeld als andere clubs. “Wij zien onszelf namelijk niet als buitengesloten groep. De studentensport draagt veel bij aan de sportsamenleving in Utrecht.”

Zeven amateurverenigingen en FC Utrecht maken wél kans op het gemeentelijke veld. Zij mogen hun ideeën vandaag pitchen.

Tags: sportraad