Studentenunie betitelt collegevoorzitter UU als “declaratiekoningin”

RTL Nieuws kwam maandagavond met onthullingen over het declaratiegedrag van universitair bestuurders.

Studentenunie Vidius heeft woedend gereageerd op de onthullingen maandagavond over het declaratiegedrag van Nederlandse universiteitsbestuurders. Volgens RTL Nieuws is de UU niet transparant over de kosten van dienstreizen van collegeleden en worden hoge kosten gemaakt voor autoritten met chauffeur.

Journalisten van RTL Nieuws onderzochten de declaraties van universitaire bestuurders in 2013 en 2014. Daaruit blijkt onder meer dat ze slapen in dure hotels, verkeersboetes vergoed willen hebben en dure reizen maken. Bestuurders van universiteiten omzeilen bovendien declaratieregels, stelt de nieuwszender.

RTL wijst ook naar de Universiteit Utrecht, die als enige in het jaarverslag alleen de privékosten weergeeft die collegeleden tijdens dienstreizen maken. Volgens RTL Nieuws heeft de minister vier jaar geleden bepaald dat alle kosten van dergelijke reizen moeten worden geopenbaard. De UU weerspreekt dit, maar zegt in een persverklaring daartoe wel bereid te zijn.

Verder wordt door de drie Utrechtse collegeleden een kwart miljoen euro besteed aan reizen van bestuurders in twee dienstauto’s met chauffeur. Ook worden hoge taxikosten gedeclareerd. De interne regels voor declaratiegedrag van UU-medewerkers stellen juist dat zo mogelijk met het openbaar vervoer gereisd moet worden, zo merkt RTL op.

In een reactie laat een UU-woordvoerder weten dat bij de aanstelling van de collegeleden is afgesproken dat er een auto met chauffeur beschikbaar is, ook om de bestuurders van en naar huis te brengen. De dienstauto´s zijn geleased en de chauffeurs zijn in dienst van de UU. Dat verklaart het hoge bedrag.

In een uitzending van RTL Nieuws maandagavond reageerden enkele Utrechtse studenten verontwaardigd op de onthullingen. Studentenunie Vidius zegt in een persbericht verbijsterd te zijn. “De titel van declaratiekoningin zal voor Marjan Oudeman niet zomaar weg te wuiven zijn.”

Voorzitter Isabelle Beelen valt vooral over de declaraties voor het autogebruik bij de universiteit die in haar strategisch plan zo de nadruk legt op duurzaamheid. “Neem dan een abonnement op de eerste klas van NS.”

Volgens de UU hebben bestuurders vaak meerdere afspraken op een dag, op verschillende locaties. “Dat maakt reizen met openbaar vervoer niet opportuun.”

Vorig jaar moest de UU zich ook verdedigen tegen aantijgingen van grensoverschrijdend declaratiegedrag. Destijds na publicaties van de Telegraaf. Minister Bussemaker stelde toen in haar antwoord op Kamervragen dat de Utrechtse bestuurders niet over de schreef waren gegaan.

Ook bij andere universiteiten vindt de onderzoeksredactie van RTL Nieuws nu opvallende uitgaven. De TU Delft, waar het bestuur enkele jaren geleden al een affaire met declaraties moest doorstaan, betaalt vliegtuigreizen in de businessclass en heeft twee dienstauto’s met chauffeur die 180.000 euro per jaar kosten.

Bij andere universiteiten wordt eveneens businessclass gevlogen. Verder betaalt de Radboud Universiteit Nijmegen verkeersboetes voor de chauffeur van een bestuurder. Ook werd er bijna drieduizend euro uitgegeven aan één bureaustoel.

Bij de universiteiten van Tilburg, Eindhoven, Maastricht en Twente, zijn volgens RTL Nieuws geen opvallende declaraties.

Tags: declaratie