Studentenverenigingen trekken meer nieuwe leden

Ook dit jaar teleurgestelde gezichten bij Veritas, net als in 2006 toen deze foto werd genomen

Het aantal nieuwe studenten bij gezelligheidsverenigingen in Utrecht is dit jaar gestegen. Studentenverenigingen lijken te profiteren van enkele studiemaatregelen uit Den Haag.

Na een grote ledentoename in de jaren 2010 en 2011 bleven de aanmeldingen voor studentenverenigingen in 2012 stabiel. Dit jaar is er weer sprake van een groei aan nieuwe leden. Volgens Joline Boers, ab actis van vrouwenvereniging U.V.S.V., komt dit doordat de langstudeerboete is afgeschaft. “Veel meisjes wilden zich vorig jaar nog niet inschrijven, omdat ze werden afgeschrikt door die boete. Nu deze is afgeschaft, willen ze wel lid worden.”

De rector van vereniging U.S.C., Valentijn Quint, heeft nog een andere verklaring: “Volgend jaar wordt de basisbeurs misschien afgeschaft, dus ik denk dat er minder studenten en schoolverlaters een tussenjaar nemen. Hierdoor zijn er dit jaar sowieso meer studenten, en stijgt de belangstelling voor een studentenverening dus mee.” De Landelijke Kamer voor Verenigingen (L.K.v.V) wacht nog op precieze cijfers over de aanwas van studentenverenigingen, maar heeft wel een verklaring voor de Utrechtse stijging. Preses Jan van ’t Westende deelt de mening van Quint. “Daarnaast wordt het in het huidige economische klimaat steeds belangrijker om naast de studie actief te worden. Door de krappe arbeidsmarkt zijn nevenactiviteiten belangrijker geworden bij sollicitaties.”

Vooral de grote, traditionele verenigingen lijken te profiteren. De belangstelling voor Veritas was groot en daarom heeft de vereniging dit jaar 60 extra leden toegelaten, het U.S.C. kreeg 38 inschrijvingen meer dan vorig jaar en het U.V.S.V. heeft in tegenstelling tot vorig jaar de limiet van 320 weer gehaald. Ook andere verenigingen kregen meer aanmeldingen.

DUB ging de straat op om met een paar kersverse eerstejaars te praten over de introductie van hun gezelligheids- of sportvereniging. Of de sportverenigingen dezelfde stijgende lijn vertonen als de gezelligheidsverenigingen is niet bekend; de overkoepelende organisatie heeft hier nog geen gegevens over.

Veritas
Nieuwe leden: 410, toen de limiet was bereikt, sloot de inschrijving
Vorig jaar: 350 (toen het maximum aantal nieuwe leden)
Totaal aantal leden: 1600
Verhouding man/vrouw bij eerstejaars:  40/60

Nieuw lid Teun

Teun is nu lid bij Veritas“Eigenlijk lag de ontgroening bij Veritas in lijn met wat ik had verwacht: zwaar. Hoe zwaar precies mag ik niet vertellen, maar de mensen die het écht willen, zetten door en de rest valt af. De enige keer dat we een beetje konden ontspannen was toen we de liederen moesten leren. Mijn broer is al langer lid bij Veritas, dus ik kende de vereniging al. Ik vind de sfeer heel fijn en ben blij dat ik lid ben geworden.”

U.S.C.
Nieuwe leden: 248, toen de limiet was bereikt, sloot de inschrijving
Vorig jaar: 210
Totaal aantal leden: 900
Verhouding man/vrouw bij eerstejaars: 100% man

U.V.S.V.
Nieuwe leden: 323, toen de limiet was bereikt, sloot de inschrijving
Vorig jaar: 251
Totaal aantal leden: 1310
Verhouding man/vrouw bij eerstejaars: 100% vrouw

Unitas
Nieuwe leden: 200
Vorig jaar: 180
Totaal aantal leden: 1300

Nieuw lid Luc

Luc is nu lid bij Unitas“Tijdens de UIT heb ik een rondleiding gehad bij het U.S.C., Veritas en Unitas, en de laatste vond ik het leukst. Voor de UIT dacht ik dat de ontgroening heel vervelend zou zijn, maar hoe dichterbij de introductie kwam, hoe positiever ik werd. Toen het uiteindelijk begonnen was, vond ik het toch wel heel kut. Wat er dan zo vervelend aan wa,s mag ik niet zeggen, maar ik kan wel vertellen dat er ook leuke onderdelen in het programma zaten, zoals het borrelen.”

B.I.T.O.N.
Nieuwe leden: niet bekend, de tweede en derde introductie vinden in oktober en januari plaats
Vorig jaar: 65
Totaal aantal leden: rond de 350

S.S.R.-N.U.
Nieuwe leden: niet bekend, de tweede introductie vindt halverwege september plaats
Vorig jaar: niet bekend, maar niet meer of minder dan andere jaren.
Totaal aantal leden: 150

UMTC
Nieuwe leden: 97, , toen de limiet was bereikt, sloot de inschrijving; limiet is 100 en die is gehaald, maar drie personen kwamen niet opdagen bij de introductie.
Vorig jaar: 100
Totaal aantal leden: 350
Verhouding man/vrouw bij eerstejaars: 40/60

N.S.U.
Nieuwe leden: 130
Vorig jaar: 130
Totaal aantal leden: 550

Histos
Nieuwe leden: 130, via loting besloten
Vorig jaar: 120
Totaal aantal leden: 440
Verhouding man/vrouw bij eerstejaars: 40/60

Nieuw lid Jelle
Jelle is nu lid bij Histos“Ik hou van zeilen, dus ik werd lid bij Histos. De introductie bestond uit een weekend lang zeilen. Er waren wel nare dingen, zoals dat je ’s ochtends vroeg een bootcamp kreeg, maar daardoor was wel je kater in één keer weg. Verder was het heel gezellig en elke avond feest.”

SPIN
Nieuwe leden: 72, via loting besloten
Aantal aanmeldingen voor de loting: 210
Totaal aantal leden: rond de 300
Verhouding man/vrouw bij eerstejaars: 50/50

Nieuw lid Oscar
Oscar is nu lid bij SPIN“Ik vond de introductie heel chill, maar ook vermoeiend. Ik val nu steeds in slaap en ik heb overal spierpijn. De introductie duurde drie dagen en begon met een spel en een beetje borrelen rond een kampvuur. De volgende dag moesten we om zeven uur al een eind zwemmen om voor het ontbijt een eitje uit het water te halen. De rest van het weekend hebben we veel geboard, bijvoorbeeld wakeboarden en longboarden. Het zwaarste vond ik eigenlijk de yoga! Toen had ik al spierpijn.”