Studentenvisum wordt fors goedkoper

Vanaf vandaag betalen niet-EU studenten en wetenschappers fors minder voor een inreisvisum en verblijfsvergunning. Na een uitspraak van de Raad van State zijn de leges gehalveerd.

Studenten die in Nederland een opleiding willen volgen, betalen voortaan niet 600 euro voor een inreisvisum en verblijfsvergunning, maar 300 euro. Wetenschappelijke onderzoekers profiteren van dezelfde verlaging. Ook de kosten voor een verlenging van de verblijfsvergunning gaan voor hen omlaag: van 375 naar 300 euro. Voor studenten blijft het bedrag gelijk: zij betalen 150 euro.

De verlaging komt na een uitspraak van de Raad van State. Die oordeelde in oktober dat Nederland zich niet houdt aan Europese richtlijnen over gezinshereniging en te veel geld vraagt voor visa en verblijfsvergunningen. Dezelfde redenering is te volgen voor studenten, dus besloot minister Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) die tarieven ook maar meteen aan te passen.

Wie na de uitspraak van de Raad van State het oude tarief heeft betaald voor visa voor gezinshereniging kan geld terugkrijgen, schrijft Teeven in een brief aan de Kamer. Studenten en onderzoekers komen niet in aanmerking voor restitutie. De PVV is bang voor een aanzuigende werking als gevolg van de maatregel, maar volgens Teeven zal dat wel meevallen.

Per 1 juli 2011 waren de tarieven voor inreisvisa en verblijfsvergunningen fors verhoogd. Volgens toenmalig minister van immigratie Gerd Leers was dat nodig om de werkelijke kosten te dekken die de IND maakt. Onzin, zeiden instellingen. Ook de Europese Commissie benadrukte dat lidstaten alleen de werkelijk gemaakte kosten voor een vergunning in rekening mogen brengen.