Studentenwoningen AL16 officieel geopend door burgemeester Wolfsen

De symbolische muur wordt afgebroken door Gilbert Isabella (links) en Aleid Wolfsen

Voor de deur van HAL16, de horecagelegenheid van AL16, staan tientallen verhuisdozen op elkaar gestapeld. De dozen zijn voorzien van een schildering met een wachtlijst van studenten om de AL16 te kunnen betrekken. Inmiddels wonen 200 studenten in het pand en zijn er nog 200 contracten gesloten met studenten. Het pand is binnen een half jaar opgeleverd en heeft onder andere een café-restaurant, ateliers en bedrijfsruimtes.

Voorafgaand aan de officiële opening was er een micro-symposium. Hier deden alle betrokken partijen kort hun verhaal over AL16. De voorzitter van de Raad van Toezicht STW (Stichting Tijdelijk Wonen), Jaap Zwart, opende het symposium met complimenten aan de studenten. Het bijzondere aan dit project is namelijk dat studenten zelf hebben meegewerkt aan onder andere de verbouwing van het enorme pand. “Het unieke is dat jonge mensen tegen elkaar zeggen: we gaan ervoor, met elkaar zetten we de schouders eronder”, zegt Zwart.

Naast Zwart kwamen ook andere betrokken partijen aan het woord. Als laatst kwam Gilbert Isabella (wethouder Wonen) naar voren en hij sprak hoopvolle woorden uit over de toekomst van studentenwoningen in Utrecht. “Ik vind dit een stoer project. We hebben nog een paar lege kantoren in Utrecht en die mogen wat mij betreft allemaal omgebouwd worden naar studentenhuisvesting. Wij willen dat de studenten die we hier hebben goed, gemakkelijk en eenvoudig kunnen wonen. We hebben laten zien met dit project dat dit geweldig kan en dat het snel kan. Wat mij betreft gaan we direct door met het volgende plan”, aldus de wethouder.

Na de bemoedigende woorden van Isabella werd iedereen naar buiten verwezen. De grote opening vond plaats bij de ingang van de horecagelegenheid HAL16. De rij dozen, toen nog mooi op elkaar gestapeld, werden met een symbolisch gebaar omver geworpen door de Utrechtse burgervader en wethouder Isabella, want de wachtende studenten wachten niet meer maar hebben hun onderkomen gevonden in AL16. Onder luid applaus en met knallende confettipijpen schudde Jaap Zwart de hand met Wolfsen en Isabella en is AL16 officieel geopend. Binnen ging het feest nog tot laat door.