Studentes Diergeneeskunde gaan op Eurotrip voor goed doel

Het team Horsepower met vlnr: Sanne Minnema, Geartsje Zandstra, Marijke van der Heijden en Lisanne Damhuis.

Vier masterstudentes Paard gaan in vijf dagen tijd 3000 kilometer afleggen tijdens The Carbage Run. Ze doorkruisen Europa en geven het ingezamelde geld aan een goed doel.

Diergeneeskundestudenten Marijke, Geartsje, Lisanne en Sanne zijn het team Horsepower dat gaat meedoen aan The Carbage Run. Dit is een vijfdaagse rally door Europa van 14 tot en met 18 juli. Ze moeten met een oude auto die niet meer dan 500 euro mag hebben gekost en minstens 16 jaar oud moet zijn, 3000 kilometer afleggen. Met een onlangs aangeschafte groene Volvo 850 gaan ze toeren door Nederland, Duitsland, Tsjechië, Polen, Oekraïne, Slowakije en Oostenrijk.

The Carbage Run, waarvoor ze enthousiast gemaakt zijn door een vriend, zien ze als een spannend avontuur. Maar dat niet alleen: ze willen met de race geld ophalen voor Stichting Brooke Hospital for Animals. Deze stichting zet zich in voor werkdieren in landen als India en Egypte. Door gratis diergeneeskundige hulp en voorlichting over dierenwelzijn te geven, verbetert Brooke niet alleen de leefomstandigheden van werkdieren, maar helpt de stichting ook de arme mensen die voor hun levensonderhoud van de dieren afhankelijk zijn, zeggen de studenten. Vanwege de link met hun studie en omdat ze gek op paarden zijn, sloten ze Stichting Brooke in hun hart.

Ook via andere acties halen de meiden geld op voor de stichting. Zo hebben ze droge worsten in het Noorden van het land verkocht en een pubquiz georganiseerd. De groep meiden zamelt ook plastic flessen in en de statiegeldopbrengst wordt gedoneerd aan Brooke. Afgelopen zaterdag, 21 juni, deed Geartsje voor het goede doel mee aan de 12 kilometer hardloopwedstrijd Leijenloop.

De grootste klapper hopen ze te maken met The Carbage Run. Tijdens de race gaat het niet om snelheid, maar om handigheid en creativiteit en om wie de meest originele auto heeft. De teams voeren onderweg opdrachten uit waarmee ze punten kunnen verdienen. Afgelopen jaren kregen de teams opdrachten als het ‘meenemen’ van de langste Chinees of ontbijt maken voor een groep mensen. Het team dat deze opdrachten het beste uitvoert, ontvangt 1000 euro.

Op de vraag wat te doen als de meiden met pech langs de weg staan, antwoordt Sanne dat hulp nooit ver weg kan zijn. “Mannen met autokennis zijn dichtbij. De 500 teams die meedoen, zijn opgedeeld in kleinere groepen. Dus we verliezen elkaar niet uit het oog”, zegt Sanne.

Het team met de meeste punten en de meest originele wagen wint The Carbage Run en krijgt 1500 euro. Verder ontvangt nummer twee 1000 euro en nummer drie 500 euro. De pechvogel van de race mag volgend jaar weer meedoen.

De paardenartsen in spé kan je steunen met ‘vriend voor een tientje’. Elke donatie wordt doorgesluisd naar de stichting. Ook worden alle donateurs vernoemd op het wrak en zo hopen de meiden de rally te beginnen met een origineel uitgedost barrel.