Door de Taliban

Studentes worden geweerd van Afghaanse universiteiten

De Afghaanse vlag. Foto: Pixabay

Rond deze tijd van het jaar leggen studenten op Afghaanse universiteiten hun eindejaarsexamen af. Voor vrouwelijke studenten gaat dat niet door. Zij zijn sinds dinsdag niet meer welkom op universiteiten, maakte de Taliban-regering bekend.

In een brief roept de onderwijsminister alle universiteiten in het land op om het verbod in werking te laten treden. De brief, die is gedeeld op Twitter, is gecheckt door diverse media, die het nieuws dinsdagavond meldden.

Verboden
De nieuwe maatregel valt in een lange reeks van verboden die vrouwen sinds de overname van de radicaal islamitische Taliban-regering in augustus vorig jaar opgelegd kregen. Zo mogen meisjes niet meer naar de middelbare school, worden vrouwen ontslagen bij hun overheidsbaan en mogen ze niet meer reizen zonder begeleiding van een man.

De Verenigde Naties zien het nieuwe verbod als een schending van een belofte die het regime eerder deed om zich te blijven inzetten voor het onderwijs voor vrouwen.

Tags: afghanistan