Studentpartijen delen de zetels in Uraad

Vreugde, verbazing en felicitaties na de bekendmaking van de verkiezingsuitslag

De drie studentpartijen hebben volgend jaar een gelijk aantal zetels in de Universiteitsraad. Dat bleek dinsdagmiddag bij de bekendmaking van de uitslag van de verkiezingen. De Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS), Lijst VUUR en Lijst Helder scoren elk vier zetels. Het opkomstpercentage was 25,9 procent, dat is 6 procent hoger dan vorig jaar.

De grote winnaar van deze verkiezingen is daarmee Lijst Helder. Die partij verdubbelt het aantal zetels ten opzichte van de vorige verkiezingen, toen er twee zetels behaald werden. Van alle studenten stemde 29,8 procent op Helder. PvdUS (33,2 procent) en Lijst VUUR (37,0 procent) leveren allebei één zetel in.

Het verkiesbaar stellen van een Bètastudent (Daniel den Brave) en een Diergeneeskundestudent (Jasper Klaassen) blijkt een gouden greep van Lijst Helder te zijn geweest. Klaassen, nummer vier van de kieslijst van Helder, ontving met 768 stemmen veruit de meeste stemmen van alle kandidaten. Nummer één Den Brave kreeg 675 stemmen. Beide heren haalden als enigen de kiesdeler van 611 stemmen.

De uitslag van de verkiezingen werd dinsdagmiddag om 16.00 uur bekendgemaakt in de Orangerie van het Universiteitsmuseum. De aanwezigen reageerden verrast op de uitslag, niet in de laatste plaats door de zetelwinst van Helder. Lijsttrekker Den Brave was duidelijk overdonderd door de winst van zijn partij: “Ja, ik ben echt heel blij. We hebben ook hard campagne gevoerd. Jasper heeft de hele week bij Diergeneeskunde gestaan om stemmen te werven. Ik heb hetzelfde gedaan bij Bètawetenschappen en dat heeft gewerkt.”

De vier zetels voor Lijst VUUR betekent opnieuw een verlies voor de partij. Bij de vorige verkiezingen verloor VUUR twee zetels, nu dus één. Ondanks het feit dat VUUR de grootste partij is en dat ze zelf 455 stemmen kreeg, moest lijsttrekker Rhea van der Dong wel even slikken bij het horen van de uitslag. “Dit voelt absoluut als een verlies. We wilden zo graag met zijn zessen de raad in en dachten dat dat misschien zou lukken. Deze uitslag is daarom wel heel zuur.”

Scheidend PvdUS-fractievoorzitter Lau Bosse is realistisch: “Je ziet dat het zich uitbetaalt om bèta’s of Diergeneeskundestudenten hoog op de lijst zetten.” Ook de PvdUS had bètawetenschappers op de kieslijst, “maar blijkbaar niet hoog genoeg”, constateert Bosse.

Het opkomstpercentage lag dit jaar opvallend veel hoger dan in 2013. In totaal brachten 7634 studenten hun stem uit, waarvan er 307 blanco stemden. Daarmee stemde 25,9 procent van de 29530 kiesgerechtigde studenten. Vorig jaar stemde 19,6 procent.

Ook binnen de faculteiten Diergeneeskunde, Geesteswetenschappen en Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO) konden studenten stemmen voor de medezeggenschapsraden. Het opkomstpercentage van 40 procent bij Diergeneeskunde springt eruit. Bij Geesteswetenschappen (17 procent) en REBO (19 procent) lag dat percentage een stuk lager.

Bij het University College Utrecht (UCU) stemde het personeel vorige week ook en was de opkomst nog hoger, namelijk 80 procent. Binnen de Universiteitsbibliotheek werd er daarnaast nog gestemd voor een openstaande vacature in  de dienstraad. Uit twee kandidaten werd Inge Werner daar gekozen.

De gedetailleerde uitslag van de Uraadsverkiezingen kun je in dit pdf-document vinden. De uitslagen van alle overige verkiezingen zijn te lezen in dit pdf-document